Doprava v Turecku jako politický názor: Erdoganovu tunelu obyvatelé nevěří
Politika se v Turecku projevuje i v cestování veřejnou dopravou. Už tři roky spojuje Evropu s Asií v Istanbulu podmořský železniční tunel Marmaray. Vznikl za vlády tehdy ještě premiéra Recepa Tayyipa Erdoğana . Část Turků ho kritizuje za jeho autoritářský styl a odmítá tunelem jezdit - jiní ho ale za podobné velkolepé projekty, jako je právě Marmaray, naopak chválí.
Železniční stanice Sirkeci je asi nejslavnější nádraží v Turecku. Krásná budova leží na evropském břehu Istanbulu a právě tady končil dlouhá léta slavný Orient-expres až z Paříže.
Nádraží Sirkeci dnes slouží pouze na odstavování prázdných vlakových souprav, ale do nového vedle stojícího vchodu do podzemí se valí zástupy lidí.
Do několik set metrů hluboké stanice na břehu moře se sjíždí snad deset minut po řadě eskalátorů.
Moderní klimatizovaný vlak, podobný soupravám metra, převeze za několik málo minut cestující pod mořem z Evropy do Asie. Ne všichni jsou ze spojeni nadšení.
Erdoğanově stavbě nevěří
"Turecká firma, která stavbu realizovala, má vazby na vládnoucí stranu AKP. Takže je tam velká pravděpodobnost korupce. Lidé proto takové firmě nedůvěřují, " vysvětluje Seyfi Genç , obyvatel Istanbulu.
Stavba navíc měla skluz, a aby ho vláda dohnala, hodně se s pracemi spěchalo. "Když se něco uspěchá, může to být špatně udělané a může to být nebezpečné. Hlavně lidé, kteří nepodporují současnou vládu, raději i nadále jezdí lodí, než Marmarayem. Já když nepospíchám, rozhodně jedu radši lodí. Erdoğanovi stoupenci ale jezdí podmořským tunelem rádi," dodává Genç.
V Turecku zadrželi synovce a poradce Gülena. Ankara ho označila za strůjce neúspěšného puče
Číst článek
Spoustě obyvatelům Istanbulu ale Marmaray hodně usnadnil život.
"Je to fascinující. S Marmarayem se teď cestuje po Istanbulu tak snadno. Rozhodně se toho nebojím. Marmaray je mnohem lepší, než lodě, je to pohodlnější," říká na konečné stanici na asijské straně jedna z cestujících.
Zatím má Marmaray jen pět stanic a slouží jako městská doprava. Do budoucna by ale tunelů měly využívat i dálkové a možná i mezinárodní vlaky.