EK chce novými krabičkami odradit od kouření. Odborníci ale o účinnosti opatření pochybují

Brusel vytáhl do boje s kouřením. Evropská komise chce, aby z krabiček s cigaretami téměř zmizela loga jejich výrobců. Nově by mělo tři čtvrtiny obalu krabičky zabrat varování před následky kouření. A z pultů obchodů mají úplně zmizet cigarety s příchutí, třeba ty mentolové. Návrh se stane skutečností jen tehdy, když ho schválí členské země Evropské unie a Evropský parlament.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cigareta, ilustrační foto | Foto: stock exchange, Gabriella Fabbri

Eurokomisař pro zdraví Tonio Borg tvrdí, že změny můžou každý rok zachránit desítky tisíc lidských životů.

„Z mapy Evropy každý rok zmizí město o velikosti Frankfurtu nebo Palerma,“ prohlašuje Borg.

Na následky kouření totiž v Unii ročně umírá 700 tisíc lidí. Proto chce Komise zasáhnout a některá pravidla spojená s prodejem cigaret razantně zpřísnit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na představení opatření EK natáčel bruselský zpravodaj ČRo Ondřej Houska. Na Radiožurnálu o nich mluvili dětský psychiatr Petr Pöthe a Eva Králíková, lékařka Centra léčby závislosti na tabáku III. interní kliniky 1.LF UK a VFN

„Tabák musí vypadat i chutnat jako tabák,“ říká Borg. Komise chce skoncovat s lákavě vypadajícími obaly krabiček i s příchutěmi, jako je třeba mentolová, vanilková nebo jahodová. Zákaz prodeje se má týkat také cigaret zvaných ‚slim‘. To vše má ochránit především mladé lidi.

„94 procent kuřáků začne kouřit v době, kdy jsou mladší 25 let. A 70 procentům z nich dokonce ještě ani není 18,“ odvolává se Borg na statistiky.

Komise věří, že když krabičky s cigaretami přestanou vypadat atraktivně a k dostání nebudou cigarety s příchutí, spousta mladých lidí kouřit nikdy nezačne.

Eurokomisař Borg připouští, že jeho návrhy jsou sporné. Přesto doufá, že se na nich Unie shodne.

„Nechceme přece zakázat kouření. Jde nám o to, aby všichni lidé věděli, co přesně kouří,“ zdůrazňuje Borg.

Debatu o návrzích bude určitě provázet tvrdá bitva. Vždyť sami evropští komisaři anonymně připouštějí, že ještě nikdy nebyli vystaveni tak silnému tlaku různých lobby. A to jak ze strany výrobců cigaret, tak i odpůrců kouření.

Opatření míjící se účinkem?

Dětský psychiatr Petr Pöthe se domnívá, že odstrašující krabičky nebudou mít na mladistvé odstrašující dopad. Mohou mít dokonce opačný efekt:

„Děti se nechovají tak hloupě, jak si dospělí často myslí. Děti přemýšlejí, mají často více informací, než máme my. Rozhodují se podle určitých vzorů, postojů. Je pro ně naopak atraktivní něco, co je nebezpečné. Zdraví, nebo jak budou vypadat za 15 let je vůbec nezajímá.“

Protikuřácká opatření se prý často míjí účinkem. Mladé lákají zakázané věci

Číst článek

Opatření Evropské komise považuje za měkké Eva Králíková, lékařka Centra léčby závislosti na tabáku III. interní kliniky 1.LF UK a VFN.

„Čekali jsme návrh jednotných balení. Tedy nejen to, že tam bude nějaké varování, ale že zmizí možnost používat logo, image značky. To je to, co děti láká ke kouření,“ říká Králíková, která ale odstrašující obrázky považuje za účinné. Opírá se přitom o celou řadu studií.

Podle ní jsme za světem o mnoho let pozadu. Zde se mluví například o zákazu kouření v restauracích, ve vyspělých státech i o kouření v parcích.

Kalousek upozorňuje na značný význam příjmu státu z tabáku

Číst článek

„Pochybuji, zda se dá přesně laboratorně změřit, zda se dítě rozhoduje podle obrázku. V životě to funguje jinak,“ oponuje Pöthe, nicméně dodává:

„Měli bychom být hlavně autentičtí. Pokud říkáme, že je to jed, nemělo by se to vůbec prodávat. Nejde prostě něco prodávat, brát za to peníze, a zároveň říkat, že je to jed. To je něco, co u těch dětí a dospívajících vyvolá nedůvěru k dospělým autoritám a pak nám nebudou věřit v ničem.“

Eva Králíková souhlasí se zákazem, zároveň ale říká, že nelze zakázat něco, na čem je závislá podstatná část populace:

Brusel chce na krabičkách cigaret větší varování před škodlivými následky

Číst článek

„Proto je potřebný komplexní přístup. Nejsou to jen krabičky, ale i daně, vystavování v trafikách, reklama, marketing. Nenormalizovat ten výrobek a v nějakém horizontu ho z té společnosti zcela vyřadit. Jedná se ale o desítky let, nejde to udělat dnes.“

Ondřej Houska, Veronika Sedláčková, pir Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme