EK: Nehodám mají bránit chytrá auta a zodpovědnější řidiči

Na evropských silnicích každý rok zahyne skoro celé okresní město. Oběťmi dopravních nehod se v zemích sedmadvacítky jen loni stalo přes 35.000 lidí. Toto hrozivé číslo chce Evropská komise snížit do deseti let až o polovinu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Existuje gen špatných řidičů? (ilustr. foto)

Existuje gen špatných řidičů? (ilustr. foto) | Foto: Fotobanka stock.xchng

Plán zvýšení bezpečnosti silničního provozu dnes představil místopředseda Evropské komise pro dopravu Siim Kallas.

Přehrát

00:00 / 00:00

EU chce snížit počet obětí nehod na polovinu. Detaily plánu přiblížil bruselský zpravodaj ČRo Pavel Novák

„Na evropských silnicích každý den umírají lidé. Každou čtvrthodinu jeden,“ přiblížil hrozivé statistiky eurokomisař pro dopravu.

Evropská exekutiva proto navrhuje kroky, jak snížit počty tragických dopravních nehod. Například samy komunikace by měly být bezpečnější.

„Peníze Evropské unie dostanou jen projekty, které odpovídají bezpečnostním standardům,“ řekl komisař Siim Kallas.

Lepší výbava vozidel

Také vozidla by měla mít vybavení snižující riziko těžkých nehod. Komise například navrhuje montovat povinně do kamionů a autobusů systém varování před vybočením z jízdního pruhu nebo automatické brzdy, které se spustí v případě hrozící kolize.

Všechna vozidla včetně motorek by také podle plánu Komise měla mít zabudovaný systém e-call, který sám přivolá pomoc v případě nehody.

Dopravní experti vítají hlavně přeshraniční stíhání řidičů

Nejrizikovějším faktorem na silnici ale není její povrch nebo vozidla. Tím je člověk - řidič. Evropská komise navrhne přijmout minimální požadavky pro instruktory autoškol a také posílit dohled nad čerstvými držiteli řidičských průkazů.

Přehrát

00:00 / 00:00

O novém plánu EU na snížení počtu nehod diskutovali v Ozvěnách dne dopravní experti Stanislav Huml a Jaroslav Hořín

Unijní exekutiva také bude tlačit na přijetí směrnice o přeshraničním stíhání nejčastějších dopravních přestupků, aby se řidiči, jakmile se ocitnou v zahraničí, necítili beztrestní a neporušovali předpisy.

Právě přeshraniční stíhání řidičů považuje za nejdůležitější bod nového plánu poslanec Věcí veřejných a odborník na dopravu Stanislav Huml. Podle něj by směrnice mohla umravnit mnoho cizinců, kteří projíždějí před Českou republiku.

„Dobýt jakoukoliv korunu pokuty je mnohdy velký problém. Hlavně by šlo o to, aby bylo možné přestupek za cizincem poslat a mít garantovanou jistotu, že tam neskončí v koši,“ podotkl Huml.

Stejný názor má i další dopravní expert oslovený Radiožurnálem Jaroslav Hořín.

„Je to konkrétní směrnice, které už se mimochodem táhne už sedm let. Pokud se teď dostala jako jedna z priorit belgického předsednictví EU k tomu, že má být dotažena do konce, tak to považuji za nejdůležitější úspěch, protože to ovlivňuje lidského činitele,“ zdůraznil Hořín.

Pavel Novák, Martin Hromádka, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme