EK schválila Česku operační program Doprava, určený na rozvoj silnic a železnic

Evropská komise (EK) schválila České republice operační program Doprava, který je určený na rozvoj stávající železniční a silniční infrastruktury. Do roku 2020 je na tyto stavby možné z evropských fondů čerpat až 4,7 miliard eur, tedy v přepočtu asi 127 miliard korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba opatovické křižovatky (březen 2015) | Foto: Iveta Záleská

Podle eurokomisařky pro regionální rozvoj Coriny Cretsuové dopravní cesty spolufinancované z evropských peněz propojí české regiony nejen mezi sebou navzájem, ale také je spojí do celoevropské dopravní sítě.

„Budou tak dostupnější a atraktivnější pro podnikání a investice,“ uvedla eurokomisařka. Čeští občané podle ní také budou těžit z bezpečnější i ekologičtější dopravy.

„Chceme evropské prostředky využít především na páteřní dálniční síť, tedy R35 spojující Hradec Králové a Olomouc, Pražský okruh, spojení s Rakouskem přes D3 a Polskem přes D11,“ reagoval na oznámení český ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Důležité jsou ale podle něj také projekty na železnici, například modernizace trati Plzeň-Domažlice, která by měla zrychlit spojení na Mnichov či dráha na pražské letiště.

„Nově budeme z programu financovat i obnovu vozového parku na železnici a městskou kolejovou dopravu, tedy infrastrukturu pro tramvaje, metro a trolejbusy,“ dodal ministr.

Program by měl podle údajů Evropské komise mimo jiné napomoci renovaci či zlepšení 140 kilometrů železničních tratí, osmi kilometrů tramvajových linek či tratí metra, nebo 95 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Renovováno a zlepšeno má v jeho rámci být také 40 kilometrů významných silnic v regionech České republiky.

Větší podpora „zelenější“ dopravě

Podle ministerstva dopravy jsou právě velké infrastrukturní projekty v oblasti silniční a železniční dopravy hlavními prioritami. Pamatováno je ale také na projekty městské hromadné dopravy nebo podporu rozvoje takzvaných inteligentních dopravních systémů.

Program má na železnici také napomoci zavádění Evropského systému řízení železničního provozu i modernizaci vozového parku pro nadregionální i regionální linky. Pamatováno je třeba též na rozvoj překladišť kombinované dopravy.

Silněji než v minulém období má mít podporu využívání veřejné hromadné dopravy ve městech, především metra, tramvají a trolejbusů, tedy „zelenějších“ dopravních prostředků. Například podpora výstavby linky D pražského metra či tramvajového napojení univerzitního kampusu v Brně.

Na železniční infrastrukturu je vyčleněno skoro 2,4 miliardy eur (asi 64,8 miliardy korun), na silniční infrastrukturu a infrastrukturu pro veřejnou dopravu 1,3 miliardy eur (přes 35 miliard korun). Na menší silnice 0,9 miliardy eur (přes 24 miliard korun) a na technickou pomoc 70 milionů eur (asi 1,9 miliardy korun).

Už dříve Evropská komise schválila Česku operační program Zaměstnanost, určený třeba na rekvalifikační kurzy nebo podporu rovných příležitostí na trhu práce, program Životní prostředí, z nějž lze čerpat peníze například na stavbu čističek odpadních vod nebo recyklaci odpadů, a také program s názvem Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, zaměřený na podporu vzdělávání a podnikání.

„Tím pádem má už Česká republika schválené čtyři operační programy a je to celkově 60 procent toho nového programovacího období 2014 až 2020,“ poznamenal ministr financí Andrej Babiš (ANO).

Celkem by měla mít Česká republika v těchto letech možnost z různých evropských fondů čerpat až 23,83 miliardy eur (asi 652 miliard korun).

ČTK, Český rozhlas, Ondřej Houska, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme