Elektronické mýtné na Slovensku stále provázejí problémy

Na Slovensku funguje elektronické mýtné od letošního ledna. Zavádění mýtného systému tam ale provázel chaos. Nespolehlivé palubní jednotky i jejich údajný nedostatek způsobily velké problémy i zahraničním autodopravcům. Kamiony z ciziny tehdy musely řadu hodin čekat na slovenských hranicích. Zdálo by se, že téměř po roce už musejí být všechny mouchy slovenského mýta vychytané. Opak je ale pravdou.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána na Pražském okruhu

Mýtná brána na Pražském okruhu | Foto: Tomáš Adamec

Slovenská unie autodopravců stále zaznamenává prakticky denně historky řidičů, které svědčí o tom, že satelitní systém elektronického mýta na Slovensku nejenom nepřekonal svoje dětské nemoci, ale ochořel takříkajíc chronicky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Problémy elektronického mýta na Slovensku připomíná zpravodaj Vojtěch Berger

Palubní jednotky jsou stále nespolehlivé, někdy odmítají dobít kredit, a brání tak kamionu pokračovat v cestě. Jindy zase centrální systém nemůže jednu konkrétní jednotku vůbec najít.

Poskytovatel mýtného systému, společnost SkyToll, ale připouští jenom dílčí chyby. Systém jako celek je prý v pořádku.

Po nástupu nové slovenské vlády v létě vznikla ministerská komise, která má efektivitu mýtného systému vyhodnotit. Sami dopravci chystají na příští týden tiskovou konferenci, kde chtějí důkazy o mýtném šlendriánu předložit a poskytovatele mýta navíc žalovat.

Zatím můžou dopravci jenom doufat, že je mýtný systém nezradí právě ve chvíli, kdy je bude kontrolovat policie. Horní hranice pokuty je v přepočtu víc než 40 tisíc korun, a jak uvádějí sami dopravci, policie celkem běžně tuhle sazbu taky udílí.

Rozšíření mýtného v České republice

Nejpozději od prvního ledna 2012 by se mělo rozšířit placení mýta i na silnice prvních a nižších tříd. Výběrové řízení ještě není ani vypsáno a už je jasné, že tato lukrativní zakázka přinese docela ostrý konkurenční boj.

Právě dnes, kdy firma Skytoll, provozující mýtný systém na Slovensku, představila svůj projekt pro české silnice, se v našich novinách objevily celostránkové nepodepsané inzeráty, že slovenský systém funguje s velkými problémy.

Přehrát

00:00 / 00:00

O rozšíření mýta na české silnice nižších tříd v Odpoledním Radiožurnálu.mp3

Podle našich informací za tímto inzerátem stojí firma Kapsch, která u nás provozuje mýtný systém a chtěla tak jen prý reagovat na podobnou aktivitu Skytollu v předchozích dnech.

Boj o mýto na českých silnicích bude ještě zajímavý. Jisté je, že rozšíření placených kilometrů i na další silnice prvních a nižších tříd by mělo využít hybridní technologie, tedy kombinovat stávající mikrovlnný systém, který především na dálnicích potřebuje mýtné brány, a k tomu vybudovat satelitní technologii na okreskách.

A právě pomocí satelitu vybírá firma Skytoll mýto na Slovensku. Jak potvrzuje generální ředitel společnosti Matej Okáli, na žádost našeho ministerstva dopravy vypracovala návrh i pro české silnice.

„Celková cena 5500 kilometrů silnic první třídy a 3600 kilometrů silnic druhé a třetí třídy byla 3?6 miliardy,“ říká.

Jenže tuto indikativní nabídku dostaly i další firmy, provozující mýto v jiných zemích, což potvrdil náměstek ministra dopravy Martin Sýkora. Zatím se podle informací Českého rozhlasu sešlo osm informačních nabídek s náklady od tří do 19 miliard korun.

Martin Hromádka, Eva Kézrová, Vojtěch Berger, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme