Emise musí snižovat i doprava. Budou mít lodě zase plachty?

Kodaňský summit má zaručit, aby lidstvo do vzduchu vypouštělo méně skleníkových plynů a tak se zachránilo před nebezpečným růstem teplot. Jenže čísla jsou čísla a naplnit je musí konkrétní činy - třeba úpornější budovy nebo solární elektřina místo té vyráběné z uhlí. Spoustu emisí ale vypouští do ovzduší doprava. A s tou to bude složitější.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Trajekt v Baltském moři

Trajekt v Baltském moři | Foto: Scandlines

Dokud vynálezci nepřijdou s nějakým revolučním pohonem nebo se lidstvo nezmění, moc emisí se v dopravě neušetří.

Na dovolené se asi bude létat stále častěji a na vzdálenější místa, zboží se bude vozit nejen odsud tam, ale také odjinud, onam, křížem krážem a... čím dál víc.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportér David Koubek se na klimatické konferenci v Kodani zajímal o snižování emisí v dopravě

A tak i když třeba lodní doprava má na svědomí jen každou sedmatřicátou vypuštěnou tunu oxidu uhličitého, už teď hledá, jak na pohonných hmotách ušetřit.

"Mnohé můžeme udělat zpomalením lodí," říká lodní konstruktér Christian Schack. Když loď pojede místo pětadvacetiuzlovou rychlostí dvacítkou, ušetří 40 procent paliva. "Teď už kvůli krizi šetříme. Až se ale trh vzpamatuje, bude se posílat zboží zase rychle," dodává Schack.

Christian pracuje pro konsorcium Zelená loď. Vyvíjejí koncept nízkoemisní lodi. Vylepšit palivo, instalovat turbodmychadla, přidat plachty, dát na lodě solární panely, ale třeba zachytávat emise přímo na lodi. To všechno jsou možnosti více či méně probádané a efektivní.

A vývoj také něco stojí, ani nadšenci na něj nemají peníze. "Doufám, že tady v Kodani se jasně rozhodne: Kolik emisí máme ušetřit a že to bude platit pro celou Mezinárodní námořní organizaci," říká loďař Schack.

V dopravě neplatí hranice

V energetice a průmyslu omezují emise už teď bohaté země, protože je vypouštějí déle a mají tak z převážné části na svědomí globální oteplování, jak argumentují ty chudé.

"To neplatí pro tyto dva globální sektory, kde stačí přehodit vlajku a reprezentujete jinou zemi," říká o regulaci emisí z dopravy expert ministerstva životního prostředí na klimatické změny Pavel Zámyslický.

Náklady by tak měly nést dopravci bez ohledu na to, odkud jsou. A tedy nakonec zákazníci. Podle Zámyslického to ale nebude nic závratného - tolik na ministerstvu spočítali, když vykupovali emise za dopravu české delegace: "Řekněme na letenku Praha-Kodaň 40 korun na osobu, takže to jsou v podstatě zanedbatelné náklady."

Martin Hromádka, David Koubek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme