EU chce sjednotit vzhled tabákových výrobků

Evropská komise chce sjednotit podobu krabiček cigaret. Návrh hodlá předložit k veřejné diskuzi do konce roku. Dominovat by mělo varování o škodlivosti kouření a reklamu na tabákové výrobky chce Brusel vyloučit úplně.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zapálená cigareta

Zapálená cigareta | Foto: Fotobanka stock.xchng

Podle Andrey Gondkovičové, ředitelky vnějších vztahů z tabákové firmy Philip Morris, společnost již o návrzích ví od března. „Již tehdy zveřejnila Evropská komise tzv. „cestovní mapu“ k směrnici 2011/37, podle které nyní připravuje zprávu o regulaci tabákových výrobků. Až předloží dokument k diskuzi, zapojí se úřady, výrobci, obchodníci i jednotlivci. Philip Morris tento proces sleduje a do diskuze o závěrečném znění regulací se aktivně zapojí,“ říká Andrea Gondkovičová.

Jisté však je už teď, že firma je zásadně proti zavádění jednotného obalu. „Philip Morris dlouhodobě podporuje regulaci tabákových výrobků, to však neznamená, že podpoříme jakýkoliv návrh. Toto opatření je extrémní. Brání v hospodářské soutěži, protože dospělý kuřák si nemůže vybrat“, myslí si.

Přehrát

00:00 / 00:00

Diskuze lékařky Evy Králíkové z Centra léčby závislosti na tabáku a Andrey Gondkovičové z tabákové firmy Philip Morris

Jak také dodává, neexistují žádné důkazy, které by potvrzovaly, že zmíněné opatření sníží spotřebu tabáku. „Právě naopak – například Kanadě zakázali vystavování na místě prodeje. Mezi mladistvými došlo ke zvýšení spotřeby a zdvojnásobil se nelegální trh,“ vysvětluje ředitelka.

Eva Králíková z Centra léčby závislosti na tabáku třetí interní kliniky První lékařské fakulty a Všeobecné fakultní nemocnice však nesouhlasí. „Všechna opatření, proti kterým tabákový průmysl vystupuje, jsou právě ta efektivní. To, co podporují, moc účinné není. Například podpora zákazu prodeje t¨cigaret lidem do 18 let – zákaz máme, ale také čtvrt milionu kuřáků mladších 18 let,“ namítá.

Také například vzdělávací kampaně jsou podle ní sice principielně správné, ale nefungují a stojí příliš peněz. „Jednoduchá opatření jako zvednutí daní z tabákových výrobků, nekuřácké restaurace nebo jednotková balení jsou účinná a mohla by spotřebu snížit,“ tvrdí lékařka.

Podle Andrey Gondkovičové z firmy Philip Morris je důležité si uvědomit, kdo na trh tabákové výrobky dodává – jestli černý trh, kterému otevřou dveře přehnaná opatření nebo naopak legální společnosti, které dodržují regule.

Společnosti se nechtějí vzád image svých značek

To, že odbourání značek a reklam na cigarety nepovede ke zvýšení počtu kuřáků, ale naopak snížení se podle doktorky Evy Králíkové prokázat ještě nedá, protože tento postup ještě není vyzkoušený. Zdravotní vyrování s obrázky se prý jako účinná ukázala – například v Kanadě, USA a některých zemí Evropské unie.

„Tady jde ovšem o image značky. Firmy se bojí, protože si ji pracně budují. Proto je opatření efektivní,“ je přesvědčena lékařka. Podle ní jde hlavně o zaměření se na začínající a mladé kuřáky. „Závislí už přestávají obtížně,“ doplňuje.

Podle návrhu občasného demokrata Borise Šťastného by se cigarety prodávaly na jednom místě, například lékárně. S tím ředitelka Gondkovičová nesouhlasí, protože cigarety nejsou na tamní prodej určeny. „Podporujeme ale licenční prodej – registraci jednotlivých prodávajících a pevně nastavená pravidla.

Přesto se však domnívá, že vymizení značek není správné. Podle jejích slov je krabička nositelem ochranné známky, a tedy odlišuje jednu značku od druhé.

Mariana Zapotilová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme