Europoslanci odmítli nová pravidla pro pracovní doby pilotů aerolinek

Nová pravidla pro pracovní doby pilotů aerolinek u europoslanců neprošla. Evropská komise chtěla sjednotit omezení pracovní doby pilotů ve všech zemí unie. Podle odborů by ale nová pravidla vedla například k prodloužení pracovní doby pilotů a v důsledku tak k možnému ohrožení bezpečnosti letecké dopravy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Airbus A330, letadlo, České aerolinie (ilustrační foto)

Airbus A330, letadlo, České aerolinie (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Návrh dnes zamítl dopravní výbor Evropského parlamentu; jeho členem je také europoslanec KSČM Jaromír Kohlíček. Ten se hlasování nezúčastnil, ale je rovněž proti návrhu.

„Nejen já, ale i řada dalších kolegů společně předložila návrh rezoluce, který tento návrh komise zamítá. Prvním důvodem je, že se přijímá technickou novelou původní směrnice, politické rozhodnutí. Evropská komise, místo toho, aby tuto věc prodiskutovala v parlamentu, tak prostě rozhodla. Je to proti duchu Lisabonské smlouvy,“ říká Kohlíček a pokračuje:

„Druhý důvod byl, že máme minimálně pět studií, které to, jak je rozložena pracovní doba, jaké jsou konkrétní faktory, které se týkají práce pilotů, vidí úplně jinak. A je tedy v technické části návrhu ohrožena bezpečnost letové dopravy.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O pravidlech pracovní doby pro piloty aerolinek mluvili v pořadu Stalo se dnes na Radiožurnálu europoslanec za KSČM Jaromír Kohlíček a bývalý pilot ČSA Pavel Mareček

Právě na to si stěžovali i britští piloti sdružení ve své odborové organizaci. Namítali, že směrnice by například dovolovala zaměstnavatelům nechat pilota přistávat i po 22 hodinách bdění, bez spánku.

„Ještě je tam jedna velmi nebezpečná věc, a to je aklimatizace. Pokud cestujete přes několik časových pásem, není jednoduché srovnat vnitřní hodiny člověka s tím, v jakém prostředí žijete. Piloti se přesouvají velmi rychle napříč časovými pásmy,“ poukazuje Kohlíček.

Výsledek dnešního hlasování neznamená ještě konec tohoto návrhu. „My jsme v tom krajním termínu ve výboru rozhodli o tom, že nedoporučujeme na plénu, aby to, co připravila komise, bylo schváleno. Ještě se tedy bude hlasovat na plénu, mezní termín je 25. října,“ dodává Kohlíček.

Norma by podle pilotů snížila bezpečnost

Rozhodnutí europoslanců vítá i bývalý pilot ČSA Pavel Mareček, který souhlasí s britskými kolegy, že by návrh mohl ohrozit bezpečnost provozu.

„Já jsem pracoval v rámci České republiky v posledních 22 letech právě na problematice letového zatížení pilotů a problematice odpočinku. My jsme zhruba v roce 1990 přejímali právě britskou normu letového zatížení, ta je skutečně nejlepší a relativně i fakticky bezpečná,“ tvrdí Mareček a pokračuje:

„Britští piloti se obávají, že jsou snahy, aby se pod rouškou sjednocení pravidel v rámci Evropské unie byla jejich norma zhoršená. Objektivně tam vzniká obava, že úroveň bezpečnosti letadel evropských provozovatelů by se zhoršila.“

Většina pilotů někdy za letu usnula

Podle průzkumu britského odborového sdružení pilotů BALPA, zveřejněného v pátek, usnula někdy při řízení letadla většina pilotů. To potvrzuje i Mareček.

„Za posledních dvacet let různé organizace dopravních pilotů prováděly takovéto průzkumy. Já si myslím, že výsledky nejsou až tak objektivní. Možná je skutečnost, kolik pilotů usnulo za letu, ještě horší, než přiznávají,“ myslí si Mareček a dodává:

„Z různých důvodů piloti sami o sobě tvrdí, že jsou dobří a že nikdy v důsledku únavy neusnuli. Ale i u letecké společnosti jako ČSA se to čas od času stává, že pilot usne, zvlášť po sérii dlouhých nočních letů, které se opakují.“

Jan Richter, kko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme