Evropská unie má pro digitální giganty připravené regulace. V platnost vejde zákon o digitálních trzích

Evropský parlament a členské státy Evropské unie se shodly na podobě nové regulace Digital Markets Act (DMA). Regulační balíček se do tohoto bodu dostal více než rok poté, co jej Evropská komise navrhla. Bude se vztahovat na společnosti, jako jsou Meta, Google, Apple nebo Amazon. Nová legislativa by měla zajistit rovnější podmínky na digitálním trhu a přívětivější prostředí pro uživatele. Očekává se, že zákon nebude platit dříve než příští rok.

Tento článek je více než rok starý.

Brusel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Facebookem a dalšími sítěmi se dlouhodobě zabývá Evropská komise

Evropský parlament a členské státy Evropské unie se shodly na podobě nové regulace Digital Markets Act (DMA) (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

Na společnosti, které svým dosahem začaly plnit roli takzvaných digitálních gatekeeperů, se podle DMA budou vztahovat nové povinnosti a zákazy. Ty by měly zajistit v rámci Evropské unie spravedlivější podmínky pro podnikání menších společností. Platnost regulace pocítí také samotní uživatelé digitálních služeb.

Důvodem prosazení nové legislativy jsou podle Evropské komise monopolní postavení a nekalé obchodní praktiky, kterých se technologičtí giganti dopouštějí. Mezi ty patří nespravedlivé podmínky přístupu do obchodu s aplikacemi nebo nemožnost instalace aplikací z jiných zdrojů. Spotřebitelé v takovém případě přijdou o výhody, které by jim alternativní služby mohly přinést, a pravděpodobně zaplatí více.

Další měsíc. Dezinformační weby zůstanou po dohodě s vládou na české doméně blokované

Číst článek

„To, co chceme, je jednoduché: férové trhy i v digitální oblasti. Nyní děláme velký krok vpřed, abychom dosáhli toho, že trhy budou spravedlivé, otevřené a budou v nich platit férové podmínky volné soutěže,“ uvedla výkonná místopředsedkyně pro strategii Evropa připravená na digitální věk Margrethe Vestagerová.

„Velké platformy brání podnikům a spotřebitelům v tom, aby mohli využívat výhod konkurenčních digitálních trhů. Gatekeepeři nyní budou muset dodržovat přesně definovaný soubor povinností a zákazů. Toto nařízení, spolu s důrazným prosazováním práva v oblasti hospodářské soutěže, přinese spotřebitelům a podnikům spravedlivější podmínky pro mnoho digitálních služeb v celé EU,“ dodala.

Podle Evropské komise společnosti typu Meta, Google, Apple nebo Amazon někdy dokonce ovládají celé ‚ekosystémy‘ tvořené různými platformami, jako jsou online tržiště, operační systémy, cloudové služby nebo vyhledávače. Nová pravidla jsou designovaná tak, aby se zmenšily bariéry pro vstup menších hráčů na trh.

Koubský: Zablokováním YouTube by Kreml tak trochu odstřihl sám sebe, jede přes něj i státní propaganda

Číst článek

Jestli se na společnost pravidla DMA vztahují, nebo ne, budou upravovat tři hlavní kritéria. Určující bude velikost společnosti, kde bude orientační obrat, tržní kapitalizace nebo tržní hodnota. Dále bude rozhodující, zda společnost kontroluje vstupní brány pro byznys uživatele vůči konečným spotřebitelům, a zda na trhu zaujímá dle předpokladů trvale pevnou pozici. Kromě společností Meta, Google, Amazon a Apple by se pod tato kritéria měly podle serveru Politiko vejít také ubytovací platforma Booking a čínský gigant v oblasti elektronického obchodování Alibaba.

Nová pravidla pocítí také uživatelé. Podle DMA by totiž společnosti měly zajistit takzvanou interoperabilitu, to znamená propojit různé služby jako je WhatsApp nebo Facebook Messenger mezi sebou i s jinými chatovými aplikacemi, aby mohli uživatelé komunikovat napříč platformami bez nutnosti mít účet u konkrétní služby. DMA také slibuje právo na odinstalaci, větší transparentnost inzerce nebo opatření proti upřednostňování vlastních služeb.

Kryptoměny s puncem známých tváří. Austrálie vyšetřuje Metu kvůli údajně podvodným reklamám

Číst článek

Za porušení DMA budou společnostem hrozit přísné postihy. Komise bude moci ukládat sankce a pokuty až do výše 10 % celosvětového obratu společnosti, a při opakovaném porušení dokonce až do výše 20 %. V případě systematického porušování pak bude moci Komise zavést nápravná opatření ve strukturální rovině, například bude moci zakázat další akvizice.

Poté, co text DMA získá konečnou podobu a zákon schválí Rada EU a Evropský parlament, vejde v platnost 20 dní od publikace.

Digital Markets Act má ve výsledku tvořit funkční celek s regulací Digital Services Act (zákonu o digitálních službách). Ta obsahuje pravidla, která se týkají online tržišť, sociálních sítí, platforem pro sdílení obsahu, obchodů s aplikacemi a online cestovních a ubytovacích platforem. Navržena byla také v prosinci 2020, ale zatím se do stavu politické shody nedostala.

Hana Vincourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme