Fico chce širokorozchodnou trať z Ruska až do Vídně. Megalomanie, říkají skeptici

Slovensko by se mohlo zapojit do projektu, který má k našim končinám obrazně řečeno přiblížit Čínu. Stalo by se tak díky širokorozchodné železniční trati, která by sahala až k Vídni. Slovenský premiér Robert Fico nové železnici fandí, stejně jako ruský prezident Vladimir Putin.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Překladiště rud v Hanisce u Košic, konec širokorozchodné tratě z ukrajinských hranic | Foto: Vojtěch Berger

Názory na novou trať se ale na Slovensku rozcházejí. Skeptici tyto plány kritizují jako megalomanský projekt, na který určitě není v nynější hospodářské krizi vhodná doba. Vizionáři v něm naopak vidí skvělou investici do budoucnosti.

„Leitmotivem výstavby širokorozchodné tratě byla v té době otázka zásobování v nově postavené východoslovenské železárně surovinami ze Sovětského svazu,“ říká Josef Smatana, který v 60. letech jako studentský brigádník pomáhal stavět širokorozchodnou trať z hranic tehdejšího Sovětského svazu ke Košicím.

Dodává, že dnes slouží trať i soukromým společnostem, které využívají překládkové kapacity. Některé firmy z východního Slovenska tedy už objevily kouzlo obchodu s Ukrajinou a Ruskem bez nutnosti překládky z širokého železničního rozchodu na normální. Podle mnohých by tuto výhodu mělo poznat celé Slovensko.

Přehrát

00:00 / 00:00

O vlacích s ruským rozchodem kol se zajímal zpravodaj Českého rozhlasu na Slovensku Vojtěch Berger

„Získáváme tady jednu obrovskou dopravní cestu, z níž budeme vyloženě profitovat – celé Slovensko z tranzitu, protože tranzit se hledá už dlouhé roky,“ domnívá se Jozef Hovanec, který se podílel na jedné studii o širokorozchodné trati.

Jednalo by se o 450 kilometrů nové širokorozchodné trati na území Slovenska asi za 6,5 miliardy eur. Zřejmě by vedla podél maďarsko-slovenských hranic. Vozilo by se po ní zboží ze střední Asie a Číny.

Alexandr Duleba ze slovenské Společnosti pro zahraniční politiku si myslí, že Robert Fico tímto megaprojektem orientovaným na východ hledá nové téma slovensko-ruských vztahů – něco podobného, jako kdysi byla stavba ropovodů a plynovodů. Objem zboží z východu poroste a Slovensko se na to musí připravit.

Překladiště rud v Hanisce u Košic, konec širokorozchodné tratě z ukrajinských hranic | Foto: Vojtěch Berger

„Mým takovým lakmusovým papírkem bude stanovisko bank. Jestli ale banky řeknou, že to pro nás není financovatelné, tak si myslím, že tu studii zavážeme mašličkami a dáme ji do mrazničky na tři, na pět, na sedm roků,“ vysvětluje exministr dopravy Lubomír Vážný.

Po trati na jihu Slovenska se dnes – ironicky řečeno – prohánějí pouze lokálky. Klikaté koleje vedou oblastmi, kde není moc práce a taky žádná jasná vyhlídka na změnu k lepšímu. Představa, že tudy budou jednou svištět vlaky s čínskými a ruskými kontejnery, nemá daleko k sci-fi.

Pozor ale na předčasné soudy. Vladimír Putin je zpátky v Kremlu a Robert Fico znovu v čele slovenské vlády, a to je tandem, který může vydržet dost dlouho.

Vojtěch Berger, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme