Firmy zkoumají, zda půjde ztroskotanou Concordii vyzvednout a opravit

Záchranáři stále pátrají po obětech ztroskotání výletní lodi Concordia u italského ostrůvku Giglio. Nejméně 11 pasažérů při nehodě zemřelo. Asi dvacítku lidí italské úřady stále pohřešují. Vyprošťovací firmy už ale uvažují, jak vrak vyzvednout a odvléci ho do doků na opravu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zvon z lodě Costa Concordia | Zdroj: Reuters

Záchrannou operaci opět přerušilo posunutí lodi. Naděje, že někdo v trupu ještě přežil, je minimální, ale pátrá se dále po tělech obětí. Potápěči zároveň získávají důkazy o tom, co se na lodi před jejím potopením dělo.

Kapitánovi Francescu Schettinovi se klade za vinu například to, že otálel s vyhlášením evakuace, což mělo přispět ke ztrátám na životech. V médiích se ale také objevilo svědectví záhadné Moldavanky, která naopak tvrdí, že kapitán životy zachránil, tím že všechny uklidnil a stihl s lodí dojet ke břehu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktor Ondřej Bouda zjišťoval, zda se ztroskotaná Concordia ještě někdy vydá na moře

Evakuace dále od pobřeží by mohla být mnohem nebezpečnější, zase by na ní ale bylo víc času. I když asi ne dost. Mnoho lidí přežilo jen díky tomu, že loď nakonec klesla na dno a zůstala jí část nad hladinou. Ovšem Moldavanka, která měla být s kapitánem na můstku, není na seznamu pasažérů ani posádky a policie po ní zatím marně pátrá.

Vyzvedávání vraků ze dna

Mezitím se připravuje scénář na samotné vyproštění vraku. Mluví se i o možnosti, že by za pár měsíců ztroskotaná Concordia mohla opět brázdit vody Středozemního moře. Technologie na to existují. Už například po japonském útoku na Pearl Harbour v roce 1941 se většinu potopených lodí podařilo vytáhnout ze dna v celku, opravit a znovu vyslat do boje.

Experti se shodují, že i v případě Concordie to možné je. Dodávají ale, že je to především otázka peněz. Loď stála v roce 2006 necelou půl miliardu eur. Teď si pojišťovna a majitel budou muset spočítat, zda je levněji vyjde postavit novou nebo tuto opravit. A zároveň si musí ujasnit, zda na tuto loď budou ještě klienti chtít vstoupit.

Samotné vyzvednutí lodě na první pohled vypadá jednoduše. Loď se kvůli stabilitě připoutá lany k obřím jeřábům. Přímo na místě se pak musí záplatovat díry v trupu. Pak se loď pomocí lan a obřího balonu, který by se pod ní vložil a nafoukl, narovná a vyčerpá se z ní voda. Následně se odtáhne do doků, kde se opraví. Konkrétních možností na záchranu lodě je víc, ale tato se zmiňuje jako nejpravděpodobnější.

Realita může být složitější

Skutečnost ale může být mnohem složitější. Vzhledem k tomu, že se jedná o dosud největší loď, která by se měla zachraňovat, může právě její velikost přinést netušené komplikace. Ty může zapříčinit i počasí a možnost úplného převrácení případně sklouznutí do větší hlubiny. Snadné nebude ani odčerpat z lodi vodu.

Lavice z lodě Costa Concordia | Foto: Reuters

Vnitřní prostor je totiž rozdělen na mnoho kabin, místností a pokojů na rozdíl od nákladních lodí. Jisté není ani to, že trup půjde opravdu na místě opravit. Je tedy možné, že se nakonec rozhodne o jejím rozřezání na místě, odvlečení po kusech a konečném sešrotování.

Firem, které by se mohly pokusit vrak vyprostit, není na světe mnoho. Experti z nizozemského Smitu a amerického Titanu byli na místě do 48 hodin po nehodě a už zkoumají možnosti. Další asi dvě firmy by se také do výběrového řízení chtěly přihlásit. Zatím se nejvíce spekuluje právě o nizozemském Smitu, který už získal kontrakt na odčerpání paliva z lodi, což je první nutný krok před vyzdvižením samotným.

Navíc má nizozemská firma na místě největší tým. Smit například vyzvedával vrak ruské ponorky Kursk. Nebo po 2. světové válce čistil Suezský průplav od vraků. Zkušenosti má tedy bohaté. Je také možné, že se firmy budou muset spojit. Zatím to ale nikdo nechce komentovat, protože jednání jsou teprve v počátcích a jde o citlivé obchodní informace.

Plán na vyzvednutí ztroskotané lodi Costa Concordia

Ondřej Bouda, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme