Díky fólii napodobující žraločí kůži mohou letadla ušetřit až 3 % paliva. Lufthansa ji zkusí na 10 strojích

Německý chemický koncern BASF přišel s jednoduchým nápadem, díky kterému se dá u letadel snížit spotřeba paliva. Inspiraci našel v přírodě, konkrétně u žraloka a tvaru jeho kůže. Aerolinky Lufthansa tahle novinka zaujala natolik, že ji vyzkouší v ostrém provozu a nasadí ji na deset obřích letadel.

Tento článek je více než rok starý.

Video Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jedno z letadel, na které Lufthansa nechala nalepit speciální fólii

Jedno z letadel, na které Lufthansa nechala nalepit speciální fólii | Zdroj: Lufthansa Group

Proudění vzduchu je v některých věcech podobné tomu, jak se chová kapalina. Vědci tak využili znalosti z hydrodynamiky a napodobili žraločí kůži, která výrazně snižuje tření. Žraloci mají na sobě miniaturní rýhy, díky kterým částice vody lépe sklouzávají po povrchu a pohyb je tak mnohem plynulejší a nevyžaduje tolik síly.

Žraločí kůže pod mikroskopem | Foto: Carolina Biological Supply Company | Zdroj: Flickr | CC BY-NC 2.0

Letečtí konstruktéři chtěli tuhle myšlenku vyzkoušet už od osmdesátých let - ale dlouho to naráželo na složitost výroby. Povrch letadla prochází neustálými změnami teplot a tlaku, a ve vysoké výšce taky čelí silnému UV záření.

Koncern BASF teprve nedávno vyvinul speciální filmovou fólii, která těmto věcem odolá a dá se nalepit na kterékoliv letadlo. Na sobě má rýhy široké asi padesát mikrometrů, díky kterým se výrazně sníží odpor vzduchu a tím pádem i spotřeba. S tím si spojí také další drobná výhoda - letadla jsou taky o něco tišší.

Úspora až 3 %

BASF to se souhlasem evropských inspektorů vyzkoušel na jednom obřím letadle Jumbo Jet, a propočítal, že to může být mezi jedním až třemi procenty. Podle toho, jestli se polepí celé letadlo anebo jen hlavní části.

Úspora je na první pohled malá, ale ten proces můžeme přirovnat k vývoji Formule 1 - nějakého velkého úspěchu se dá dosáhnout jen spojením všech možných inovací.

Fólie se dá bez problémů nalepit na všechny existující stroje. Aerolinky Lufthansa to nejdřív vyzkouší na deseti obřích letadlech Boeing 777, a to v jejich nákladních verzích. Jednak létají mnohem častěji než ty dopravní, ale navíc nemají okénka a celý ten prostor namísto nich zaberou právě ty malé rýhy

Lufthansa odhaduje, že za rok takhle ušetří skoro čtyři tisíce tun paliva a objem vypouštěných emisí sníží o skoro 12 tisíc tun. Přeloženo do jasnějších čísel. Je to jako kdyby se každý rok zrušilo padesát nákladních letů mezi Frankfurtem a Šanhgají.

Další experiment Lufthansy

Společnost na vědecký experiment poskytne ještě jedno letadlo. Do trupu dálkového Airbusu A350 se namontovala stanice, která měří emise a kvalitu vzduchu v atmosféře. Stroj s názvem Erfurt bude dál převážet pasažéry - na cestách ale bude zároveň sbírat data do projektu Iagos.

Pracují na něm vědci z celé Evropy, kteří mají díky této metodě mimořádně spolehlivé údaje a dokážou s nimi odhadnout vývoj klimatických změn. Ta laboratoř váží asi jednu a půl tuny a je záměrně umístěná v letadle, které létá po všech světadílech a tím pádem zmapuje velkou část planety.

Jde v pořadí už o třetí takový stroj - ty původní dva se ale už musely stáhnout z provozu a vědci se tak s Lufthansou dohodli, že stanici tentokrát namontují do úplně nového letadla, aby jim sloužilo i několik desetiletí.

Václav Jabůrek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme