Francouzská antikuřácká kampaň pobuřuje sexuálními konotacemi

Nejnovější kampaň proti kouření ve Francii zřejmě nebude mít dlouhého trvání. Sílí totiž hlasy požadující její zastavení. Kampaň proti kouření je zaměřená na mladé Francouze a podle kritiků pobuřuje svými sexuálními konotacemi.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Popelník | Foto: Jan Rosenauer

"Kampaň kontroverzní skutečně je. Její součástí jsou jednak plakáty, a proti těm brojí francouzští moralisté nejvíce, jednak spoty. Kritikům té kampaně se nelíbí asociace, které vyvolává trojice plakátů, na kterých klečí adolescenti s cigaretou v ústech vedle muže v obleku. Ty plakáty vyvolávají poměrně jasné sexuální konotace. Plakáty doplňuje slogan ,Kouřit znamená otročit tabáku,'" líčí kampaň redaktorka Magdalena Trusinová.

Naopak spoty jsou poměrně konzervativní, divák je v nich svědkem porady vedení jakési společnosti, která přemýšlí, jak se zbavit 60 tun toxického odpadu. Ředitel postupně zamítá návrhy jednotlivých podřízených, až jeden z nich přijde s nápadem, že by ten odpad mohli spolykat lidé.

Přehrát

00:00 / 00:00

O kontroverzní francouzské kampani proti kouření mluvila na Rádiu Česko redaktorka Magdaléna Trusinová.

"Je to sice nechutné, ale při správném dávkování, každý den trošku, si to nikdo ani neuvědomí. A nejlepší by bylo začít u mladých, ti se dají pomocí správné marketingové kampaně nejsnáze zmanipulovat," pokračuje Trusinová a dodává:

"V závěru spotu ženský hlas upozorňuje, že v cigaretách je arzén, aceton, amoniak, DDT a polonium 210. Kouřit znamená pomáhat k odstranění nejhorších toxických látek. Na úplném konci spotu je ještě krátký prostřih zpátky na poradu, kde se ředitel ptá: a kolik to bude stát? jeho podřízený ho ujišťuje, že vůbec nic. Lidé sami budou platit, aby se k tomu svinstvu dostali."

Nejvíc vadí konzervativcům

Zatímco spoty žádné ohnivé reakce nevyvolaly, plakáty leží v žaludcích mnoha Francouzům, nejhlasitěji se ozývají zejména konzervativnější kruhy francouzské společnosti.

Christiane Therryová ze sdružení Francouzské rodiny se nechala slyšet, že směšovat tabák a sex je směšný a skandální oslí můstek a Nadine Moranová z asociace stát rodinám oficiálně požádala o zastavení kampaně, která má trvat až do konce května.

Ozvaly se i tabákové firmy. Mluvčí francouzské pobočky společnosti British american tabacco Yves Trévilly řekl v narážce na zmíněné plakáty, že lituje, že by ho někdo mohl považovat za sexuálního násilníka nebo pedofila. Na jiný aspekt upozornila Antoinette Fouqueová z hnutí za osvobození ženy, která prohlásila, že pokud ví, felace nezpůsobuje rakovinu.

Deník Figaro v komentáři ke kampani napsal, že je konec krvavým obrázkům zničených plic i lakonickým nápisům na krabičkách cigaret. Asociace pro práva nekuřáků, která kampaň financuje, se rozhodla přitvrdit. Deník cituje ředitele asociace nekuřáků Remyho Parolu, který prohlásil, že mladí na tradiční varování neslyší, což je vidět i na počtech mladých kuřáků.

Mladých kuřáků přibývá

Tabák kouří ve Francii čím dál tím více mladých a oficiální kampaně státu s tím nic nezmohly. Podle francouzského úřadu pro prevenci kouření mezi lety 2004 a 2009 stoupl počet čtrnáctiletých, kteří kouří každý den, z pěti na osm procent.

U patnáctiletých, šestnáctiletých, sedmnáctiletých a osmnáctiletých Francouzů přibyla dvě procenta každodenních kuřáků. Nárůst kuřáků u takto mladých věkových skupin je alarmující zejména proto, že čím mladší adolescenti začnou kouřit, tím je dopad na jejich zdraví horší. A také snadněji vzniká závislost. Už teď je 40 procent francouzských kuřáků mezi dvanácti a pětadvaceti lety na cigaretách závislých.

"Ředitel té asociace pro práva nekuřáků Rémy Parola vysvětlil, že na mladé nefungují argumenty o škodlivosti kouření, a tak kampaň cílí na fakt, že první cigareta často bývá považována za jakousi iniciaci nebo přechodový rituál, kdy začínající kuřák přestává být dítětem a stává se dospělým. Kampaň chce teenagerům a adolescentům ukázat, že kouřit znamená ve skutečnosti pravý opak revolty, kouřením se totiž mladí podřizují diktátu tabákových firem," říká redaktorka Magdaléna Trusinová.

Magdaléna Trusinová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme