Rekonstrukce Gabčíkova na Slovensku pokračuje navzdory koronaviru. Pracovníci dostali výjimku

Vodní dílo Gabčíkovo na řece Dunaj je největší slovenská vodní elektrárna. Způsobilo historický konflikt mezi Maďarskem a Slovenskem, který musel řešit až Mezinárodní soudní dvůr. Původně mělo vypadat jinak a hlavně být jinde, ale kvůli protestu Budapešti se plány po letech měnily. Po 28 letech provozu teď prochází první rekonstrukcí.

Gabčíkovo Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

První loď, která kdy z plavebních komor Gabčíkova proplula, vezla tehdejšího předsedu slovenské vlády Vladimíra Mečiara. Od té doby se touto trasou vydává ročně 15 tisíc lodí, s nimi půl milionu lidí a šest milionů tun zboží.

Přehrát

00:00 / 00:00

Slováci opravují vodní dílo Gabčíkovo. Natáčela zpravodajka Pavlína Nečásková

Jedna z komor je v tuto chvíli nefunkční. Mění se její dvoukřídlá vrata, která po částech vážících přes 100 tun spouští k suchému dnu obrovský jeřáb.

Střeží to Dušan Volenský, technický ředitel Vodohospodářské výstavby. „Ten díl je dolů spouštěn v horizontální poloze. Dole jsou připravená takzvaná ocelová lůžka, do kterých ten díl posadíme. Má celkově 109 tun. Dojde k zaměření, jestli nedošlo při transportu nebo dalšími vlivy k nějaké deformaci dílu, a následně konstrukci - zase pomocí tohoto jeřábu, který má nosnost přes 500 tun - z horizontální polohy postaví do vertikální polohy a dojde ke svaření ke stávajícím částem,“ popsal Volenský Radiožurnálu.

První komora by měla být hotová do začátku příštího roku a pak se stavbaři vrhnou na další. Zakázku na celou stavbu získal Metrostav.

Metrostav vyhrál tendr na modernizaci díla Gabčíkovo na Slovensku. Obnova vyjde na 150 milionů eur

Číst článek

Jako do všeho ostatního, i do rekonstrukce vstoupila pandemie koronaviru a dosavadní plán zbrzdila zhruba o šest týdnů.

„Získali jsme výjimku jako projekt kritické infrastruktury. Získali jsme diplomatickou nótu, tam byly konkrétní soupisy lidí. Následně jsme pro každého zaměstnance nebo pracovníka museli vystavit potvrzení, že je tady zaměstnán. Tento člověk musel absolvovat vyšetření v Čechách, které platilo 96 hodin. Když překročil hranice, musel se znovu nechat vyšetřit na covid-19 i na Slovensku. A pokud měl tato dvě vyšetření negativní, tak jsme je pustili na staveniště,“ dodal Volenský.

Rekonstrukcí komor by se měla zajistit výroba elektřiny na další dvě dekády a také lepší splavnost řeky. Modernizace se z velké části zaplatí z eurofondů.

Pavlína Nečásková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme