Google ve Francii zaplatí pokutu 220 milionů eur. Upřednostňoval reklamu na vlastní produkty

Americká internetová společnost Google ve Francii zaplatí pokutu 220 milionů eur (5,6 miliardy Kč) za to, že při prodeji reklamy upřednostňovala své vlastní produkty před klientskými, a zneužívala tak svého postavení na trhu online reklamy. Americký gigant zároveň souhlasil, že dosavadní praxi změní, oznámil v pondělí francouzský úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Paříž Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Americká internetová společnost Google ve Francii zaplatí pokutu 220 milionů eur (5,6 miliardy Kč) za to, že při prodeji reklamy upřednostňovala své vlastní produkty před klientskými, a zneužívala tak svého postavení na trhu online reklamy (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

„Rozhodnutí pokutovat Google má zvláštní význam, protože jde o první rozhodnutí na světě zaměřené na složité algoritmické aukční procesy, na které online reklama spoléhá,“ uvedla ředitelka úřadu Isabelle de Silvaová.

Google dostal v Itálii pokutu 102 milionů eur kvůli Androidu a Google Play

Číst článek

Dodala, že konečná pokuta je nižší, protože se úřad s americkou firmou dohodl. Detaily ale neupřesnila. Google se podle francouzského úřadu proti rozhodnutí odvolávat nebude.

Mateřská společnost Googlu, společnost Alphabet, měla v letošním prvním čtvrtletí tržby 55,31 miliardy dolarů (1,16 bilionu korun). Hlavní podíl na tom měla právě internetová reklama. Alphabet čelí soudním sporům kvůli porušování pravidel hospodářské soutěže ve více zemích.

Google vyhrál spor nad Oraclem. Podle soudu software pro Android autorská práva neporušuje

Číst článek

Rozhodnutí francouzského úřadu představuje podle agentury Reuters pokus vrátit rovnováhu do boje o reklamu na internetu. Mělo by pomoci vydavatelům, kteří z reklamy těžili v době před rozšířením internetu a o své příjmy přišli, když začal sílit vliv Googlu a Facebooku.

Úřad zároveň uvedl, že jeho rozhodnutí otevírá cestu vydavatelům, kteří se cítí Googlem poškozeni. Nyní se na firmu mohou obracet se žádostmi o odškodné.

Antimonopolní úřad ve Francii zjistil, že reklamní server Googlu poskytoval výhody své vlastní službě AdX před službami konkurenčních podniků v nákupu a prodeji reklamních ploch na internetu. Server z minulosti známý jako DoubleClick for Publishers (DFP) využívá většina velkých online vydavatelů k prodeji reklamních ploch.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme