Gotthardský silniční tunel možná dostane druhou rouru. Švýcaři rozhodují v referendu

Švýcarsko má dnes na programu důležité referendum. Hlasuje se o několika bodech. Kromě jiného Švýcaři rozhodují o stavbě druhého tubusu gotthardského tunelu. Klíčová cesta pod Alpami totiž potřebuje opravit. Druhá tunelová roura má vášnivé zastánce i odpůrce a jejich souboj v referendu bude podle všeho těsný.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Gotthardský tunel, jedna z nejdůležitějších severo-jižních dopravních tepen v Evropě

Gotthardský tunel, jedna z nejdůležitějších severo-jižních dopravních tepen v Evropě | Foto: Raimond Spekking, Wikimedia Commons CC-BY-3.0

Doris Leuthardová říká druhé rouře nahlas: Ano. Švýcarská ministryně dopravy tvrdí, že jinak se gotthardský silniční tunel opravit nedá. Provoz by se převedl do nového tubusu, zatímco starý by se opravoval.

Po skončení rekonstrukce by se z obousměrného tunelu navíc stal bezpečnější, se samostatným tubusem pro každý směr.

„Druhá možnost je tunel dočasně úplně zavřít, překládat všechen náklad na koleje a vozit ho železničním tunelem. Tam ale nestačí kapacity a třetina nákladních aut by musela jezdit přes Alpy jinudy,“ tvrdí Leuthardová.

Pod názvem gotthardský tunel se totiž skrývají tunely tři. Původní železniční z roku 1882, o téměř sto let mladší silniční, o jehož rozšíření se právě rozhoduje v referendu, a nejnovější, 57 kilometrů dlouhý další železniční, který má začít fungovat 1. června.

Podle odpůrců bezpečnost vyřeší moderní technologie

Odpůrci stavby druhého tubusu pro auta tvrdí, že už je na místě tunelů až až. Podporují větší přepravu nákladu po železnici. Novým silničním tunelem by Švýcarsko prý jen posílilo renomé země, přes kterou proudí kolony kamionů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Výsledek švýcarského referenda o rozšíření gotthardského silničního tunelu bude nejspíš těsný

Nová roura by stála miliardy franků a ohrozila by prý alpskou přírodu. Hlavním hlasem proti novému silničnímu tunelu je mladý sociálnědemokratický politik Jon Pult. Jedna roura podle něj stačí a bezpečnost v tunelu se dá vylepšit i jinak.

„Novým tunelem by se mělo jezdit za 20 let. Do té doby budou auta na silnicích úplně jiná, nové technologie udrží odstup mezi vozidly a zabrání přejetí do protisměru. Navíc v tunelu nebude tolik kamionů, protože náklad pojede po železnici,“ domnívá se Pult.

Kdo bude mít nakonec navrch, poslední průzkumy jasně neukázaly Tábor odpůrců ale výrazně posílil, těsně před referendem mu sociologové naměřili 39 procent.

Švýcaři v referendu také rozhodují o snadnějším vyhošťování cizinců, kteří spáchají trestný čin.

Gotthardský tunel vede přes švýcarské Alpy | Foto: CC BY 4.0

Vojtěch Berger, dab Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme