Hasičský záchranný sbor dostal cenu za technologické zajištění tísňové linky 112

Je středa 11. února. Když si toto datum napíšeme číslicemi, budou to dvě jedničky a dvojka. Číslo jednotné evropské linky tísňového volání 112. Právě proto je dnešek Evropským dnem tohoto čísla, na kterém se dá ve všech zemích Evropské unie dovolat pomoci v nouzi. V Bruselu se proto udělovaly ceny Asociace jednotné evropské tísňové linky. Jedna putuje i do Česka.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

tričko s číslem tíňové linky 112 | Foto: HZS ČR

Vyznamenání Asociace evropského tísňového čísla 112 dostal Hasičský záchranný sbor, který v Česku linku obsluhuje. Získal ji za špičkové systémové a technologické řešení poskytování služby na tomto čísle. Tedy za dokonalost s jakou funguje přijímání hlášení občanů, kteří potřebují pomoc, a vyřizování jejich volání - to znamená zajišťování pomoci.

"To řešení je zejména výhodné proto, že je jednotně zavedené pro celé území státu," říká ředitel odboru operačního řízení generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru plukovník Luděk Prudil.

"Je to jedna technologie, která je distribuovaná do 14 call center se vzájemným zálohováním. Tedy s úrovní vysoké bezpečnosti a spolehlivosti. Což se také projevilo při věcech, jako byly Kyrill, Emma nebo podobné jiné velké události. Zaručuje tedy, že tato tísňová služba je občanovi garantována vždy a že občan se vždycky dovolá."

Oproti starším členským státům Unie jsme měli výhodu, že jsme mohli systém tísňové linky vybudovat úplně nově. Naše technologie tedy patří k nejmodernějším.

"Vyřešili jsme některé specifické věci, se kterými měly některé státy problémy a dodneška je i mají. To jsou zejména automatické lokalizace polohy oznamovatele při tísňovém volání. V České republice to funguje plně a bez problémů od roku 2004," říká Luděk Prudil. Jen v loňském roce v Česku zavolalo na linku 112 o pomoc 3 miliony 700 tisíc lidí.

Čeští záchranáři nejsou jediní, kdo se dočkali ocenění od Asociace evropské tísňové linky. Například rumunská telekomunikační společnost dostala cenu za kampaň rozšiřující znalost tísňového čísla. Jedna školačka a dva záchranáři z Dánska pak dostali cenu za příkladnou akci s využitím linky 112, když pomáhali popálené dívce.

Povědomí o této univerzální tísňové lince se v jednotlivých státech značně liší. Češi jsou ale ve znalosti tohoto velmi prospěšného čísla na špici.

Nejlepší výsledky jsou z České republiky, kde 58 % obyvatel ví o čísle 112 jako celoevropské lince tísŇového volání. Oznámil výsledky průzkumu mluvčí eurokomisařky pro informační společnost Martin Selmayr. Na opačném konci pomyslného žebříčku je Itálie, kde o možnosti použít linku 112 v celé Unii ví jen 3 % lidí.

Evropská komise apelovala na státy, aby se zasadily o zvýšení povědomí o lince 112 mezi občany a aby také zajistily příjem volání v co nejvíce jazycích. Většina zemí odbavuje hovory na lince 112 také v angličtině. Německy, nebo francouzsky se ale dá pomoci dovolat v necelé polovině členských států.

Pavel Novák, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme