Havárie Germanwings: Našla se druhá černá skříňka, kopilot hledal informace o sebevraždě

Vyšetřovatelé neštěstí airbusu Germanwings, který havaroval minulý týden ve francouzských Alpách, našli i druhou černou skříňku. Dnes to sdělila francouzská justice. Německá prokuratura mezitím uvedla, že druhý pilot, který údajně pád letadla způsobil, hledal na webu sebevražedné metody a zabezpečení kokpitu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Francouzský prokurátor Brice Robin (uprostřed) na tiskové konferenci v Marseille po oznámení nálezu druhé černé skříňky havarovaného airbusu společnosti Germanwings | Foto: Reuters

Druhá černá skříňka má obsahovat technické údaje o letu, například výšku či rychlost stroje.

Společně s hlasovým záznamníkem, který vyšetřovatelé nalezli krátce po havárii, by měla pomoci v objasnění důvodu neštěstí.

Rekordér je prý silně poškozený, protože přišel o ochranný obal, podle francouzského prokurátora Brice Robina by ale neměl být problém data ze zařízení získat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Analýza dat z druhé černé skříňky airbusu potrvá dva až tři týdny, říká Ladislav Keller, pilot a publicista z Úřadu pro civilní letectví

V této souvislosti uvažuje Francouzský úřad pro letectví o možnostech instalace technologie, která by pomohla záznam letu posílat v reálném čase do kontrolní věže a mít tak k dispozici informace, které by nebyly závislé na stavu černé skříňky.

Týdeník Paris Match dnes také informoval, že redakce má skutečně k dispozici záznam z posledních minut letu pořízený mobilním telefonem, o kterém se zmínila ve středu. Zatím ho však nehodlá publikovat.

Letoun nízkonákladových aerolinek Germanwings, patřících německé Lufthanse, se zřítil minulé úterý v Alpách na jihu Francie. Na palubě letu 4U 9525 mířícího z Barcelony do Düsseldorfu zahynulo všech 150 lidí včetně dvou pilotů a čtyř členů posádky.

Fotografie poškozeného zapisovače letových údajů, jedné ze dvou černých skříněk havarovaného letounu Germanwings | Foto: Reuters

Vyšetřovatelé zatím nebudou oficiálně informovat rodiny pozůstalých, dokud nedokončí kompletní identifikaci obětí. Odborníci už analyzovali 150 vzorků DNA, musí je ale ještě přiřadit ke konkrétním pasažérům.

FDR – Flight Data Recorder
- nahrává letové údaje (výšku, rychlost, tlak vzduchu v letadle, stav paliva atd.)
- doba záznamu: 25 hodin
CVR – Cockpit Voice Recorder
- nahrává komunikaci v pilotní kabině a komunikaci s kontrolní věží
- doba záznamu: dvě hodiny

Stroj zřejmě k zemi záměrně navedl druhý pilot Andreas Lubitz, když znemožnil kapitánovi návrat do kabiny poté, co odešel na toaletu, a zahájil klesání k horskému masivu. Vyšetřovatelé to zjistili z nahrávky hlasového záznamníku, který našli jako první.

Kopilot si zřejmě chtěl vzít život

Podle nejnovějších informací hledal Lubitz ještě den před havárií na internetu informace o způsobech sebevražd a o zabezpečení dveří kokpitu. Dnes to oznámilo státní zastupitelství v Düsseldorfu. Policie to zjistila z analýzy tabletu, který zabavila v Lubitzově düsseldorfském bytě.

„Vyhledávané adresy ve dnech před havárií dokazují, že se kopilot zajímal o léčebné metody, ale také o způsoby spáchání sebevraždy. Poslední den před osudným letem také hledal informace o zabezpečení dveří kokpitu letadla,“ uvedl německý prokurátor Christoph Kumpa.

Vyšetřovatelé už dříve oznámili, že kopilot trpěl psychickými problémy a depresemi, kvůli kterým byl v péči lékařů, navíc se nedávno rozešel s přítelkyní. Údajně měl také velké problémy se zrakem a právě sebevražedné sklony.

Pilot Andreas Lubitz na archivní fotografii ze srpna 2013 z půlmaratonu v Hamburku | Foto: Reuters

Jan Šmíd, ČTK, Pavel Polák, Simona Bartošová, Marie Machytková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme