Havárii francouzského letadla v Torontu přežili všichni pasažéři

Linkové letadlo francouzské společnosti Air France se v úterý ocitlo v plamenech na letišti v kanadském Torontu poté, co sjelo z přistávací dráhy dráhy. Dramaticky vyhlížející nehoda, způsobená pravděpodobně zásahem blesku, se obešla bez obětí. Hlášeno je pouze 43 lehce zraněných.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

požár letadla v Torontu | Foto: ČTK/AFP

Airbus A340 společnosti Air France přepravoval na lince z Paříže do Toronta 297 cestujících a 12 členů posádky. K nehodě došlo v úterý večer během přistávacího manévru za krajně nepříznivého počasí.

Nad Torontem v té době řádila bouře s prudkým lijákem. Několik svědků z řad cestujících uvedlo, že letadlo bylo zřejmě v okamžiku dosedu na zem zasaženo bleskem. V airbusu vypadl elektrický proud a piloti nemohli ovládat brzdy.

Stroj sjel z mokré přistávací dráhy a zhruba 200 metrů za ní zapadl do příkopu. Všichni cestující byli evakuováni ještě před tím, než letadlo začalo hořet. "Byl jsem mezi prvními, kdo se dostal ven. Krátce po přistání se blízko od mého sedadla rozložila záchranná skluzavka, a tak jsem na ni skočil," uvedl jeden z pasažérů Roel Bramar.

Podle mluvčího Pearsonova letiště v Torontu Steva Shawa bylo po nehodě hospitalizováno s lehčími zraněními 43 osob. "Letiště na určitou dobu přestalo fungovat, což je v podobných případech běžné. Žádné letadlo nesmělo přistát ani vzlétnout," doplnil Shaw. Kanadský ministr dopravy Jean Lapierre označil za "hotový zázrak", že při nehodě nikdo nepřišel o život ani zřejmě nebyl vážněji zraněn.

V troskách airbusu zatím pokračuje hledání černé skřínky, která obsahuje záznamy posledních úkonů pilotů a jejich rozhovorů před havárií. Měla by pomoci vyšetřit příčiny nehody, o nichž se jen spekuluje. Air France stejně jako svědci naznačuje pravděpodobnost zásahu bleskem. Jaký mělo špatné počasí na nehodu vliv, má prokázat zahájené pátrání komise kanadských a francouzských odborníků.

Nehoda Airbusu A340 je vůbec první během třinácti let, co je tento typ používán pro komerční účely. Jde o čtyřmotorový letoun s doletem 12.000 kilometrů. Havarovaný stoj s imatrikulací F-GLZQ sloužil od 7. září 1999 a měl nalétáno 28.418 hodin s 3711 starty a přistáními. Jeho poslední technická prohlídka se uskutečnila 5. července v dílnách na domovském letišti Roissy-Charles de Gaulle u Paříže.

Robert Mikoláš, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme