Havárii letadla u sibiřské Ťumeně nepřežilo nejméně 31 ze 43 cestujících

Krátce po startu se asi 35 kilometrů od západosibiřského města Ťumeň zřítilo dopravní letadlo, které letělo do Surgutu. Na palubě bylo 39 cestujících a 4 členové posádky. Podle ruského ministerstva pro mimořádné situace nehodu nepřežilo 31 lidí, zbývajících 12 přeživších bylo zraněno.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Havárie letadla ATR-72 u západosibiřského města Ťumeň v Rusku

Havárie letadla ATR-72 u západosibiřského města Ťumeň v Rusku | Zdroj: ČTK

Na místě neštěstí pracuje kolem 200 záchranářů i vyšetřovatelé Mezinárodního výboru pro letectví. Přeživší cestující byli dopraveni do nemocnice, několik z nich je ale v kritickém stavu.

Letadlo letělo na lince ze západosibiřské Ťumeni do centra těžařského průmyslu Surgutu. Stroj se zřítil krátce po startu, řídící věž ztratila kontakt s piloty zhruba dvě minuty po vzletu z ťumeňského letiště Roščino.

Podle informací vyšetřovatelů se stroj hned po vzletu pokusil o nouzové přistání. Letadlo se po dopadu rozlomilo na tři části, které začaly hořet.

Přehrát

00:00 / 00:00

O vyšetřování letecké nehody na Sibiři mluvila zpravodajka ČRo v Rusku Lenka Kabrhelová v Odpoledním Radiožurnálu

NEDÁVNÉ LETECKÉ NEHODY V RUSKU
září 2011 – při havárii letounu Jak-42 v Jaroslavli zahynulo 45 lidí, téměř celý hokejový tým Lokomotiv včetně tří Čechů
červen 2011 – nehodu letadla u Petrozavodsku nepřežilo 44 lidí, příčinou byla chyba pilota a hustá mlha v místě přistání
duben 2010 – u Smolenska havaroval polský vládní speciál Tu-154M, zemřelo všech 96 osob včetně prezidenta Lecha Kaczyńského
září 2008 – nehodu Boeingu 737 u Permu na Uralu nepřežilo 88 lidí
červenec 2006 – při nepovedeném přistání Airbusu A-310 v Irkutsku zemřelo 125 lidí

Vyšetřovatelé podle místních médií pracují i se dvěma hlavními verzemi. Jednou je možná chyba pilotů, ale více se kloní k tomu, že příčinou havárie bylo selhání techniky. Napovědět by měly černé skříňky, které už dešifrují experti.

Očití svědkové zmiňují, že z letadla krátce po startu vycházel hustý dým a stroj se nakláněl při vzletu na levou stranu.

Vyšetřovatelé nicméně poukazují na to, že letoun v únoru prošel plánovanou technickou prověrkou a před dvěma lety i velkou generální opravou v Německu. Létat začal v roce 1992, nalétáno už měl 35 tisíc hodin.

Turbovrtulové letadlo francouzsko-italské výroby patřilo ruské společnosti UTair, která patří k největším leteckým společnostem v zemi. Její spoje létají od června loňského roku i do Česka, kdy převzala po zrušených Moscow Airlines linku Moskva – Brno.

Ruská média připomínají, že jde o třetí havárii v historii výroby francouzsko-italského stroje. Zároveň upomínají na seznam leteckých katastrof, k nimž došlo v Rusku v poslední době. Od počátku roku 2011 v zemi při patnácti leteckých katastrofách zahynulo více než 120 lidí.

Poslední velkou nehodou v Rusku bylo zřícení letadla s celým týmem hokejového klubu Lokomotiv Jaroslavl loni v září. Zahynulo při ní 45 lidí včetně tří českých hokejistů – Josefa Vašíčka, Jana Marka a Karla Rachůnka.

Na ruských leteckých fórech se v souvislosti s dnešní nehodou objevila debata o tom, nakolik je právě letoun ATR-72 vhodný pro tak extrémní regiony, jako je Sibiř. V minulosti se údajně objevily případy, kdy letadlu v nízkých teplotách namrzala křídla a stroje potom měly zásadní problémy.

Objevily se spekulace, že pozemní personál možná letounu neočistil křídla speciálním chemickým roztokem, který namrzání brání.

Společnost UTair nabídla pozůstalým a příbuzným obětí havárie, že zařídí všechny logistické a technické otázky, pozůstalým také slíbila vyplatit kompenzaci dva miliony rublů.

Lenka Kabrhelová, Ondřej Himmer, Mirko Kašpar, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme