Hollywoodští scénáristé hrozí stávkou

Mnoha americkým televizním programům i výrobě filmů v Hollywoodu hrozí kolaps. Po sérii neúspěšných vyjednávání o výši honorářů totiž hodlá vstoupit do stávky americká Unie scénáristů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Los Angeles

Los Angeles | Foto: Miroslav Konvalina

Stávka není v Hollywoodu něco obvyklého,naposledy stávkovali scénáristé před necelými 20 lety. Teď jsou ale důvody protestů filmových spisovatelů jiné. Základním problémem jsou nová elektronická média. Zástupci scénáristů si stěžují, že dostávají honoráře pouze za televizní a filmové použití, a za DVD. Ale za používání jejich produkce v dalších druzích elektronických médií nevidí, jak říkají, ani penny. Televizní a filmový producenti namítají, že tyto zisky nejsou bezprostředně měřitelné a mnohdy nejisté. Scénáristé tuto argumentaci odmítají a upozorňují, že nejde jen o přímé zisky, ale také o druhotné. Ukázky filmů a seriálů na internetu totiž zvyšují zisky z návštěvnosti kin a sledování televize.

Nejdůležitější je internet, tedy hlavně download, nahrávání filmů po síti. Dnes je totiž v Americe a jinde ve světě stále častější, že se lidé nenamáhají koupit si DVD v obchodě nebo přes zásilkovou službu, ale film si legálně za poplatek nahrají přes internet. Na webu je ale i spousta ukázek zadarmo. Další prudce se vzmáhající oblastí jsou multimediální mobilní telefony. No a třetí sférou jsou MP3 přehrávače, iPody a další malá média. Ty už mají někdy malé obrazovky, nebo se dají zapojit na malé přehrávače filmů třeba do letadla, které dříve byly jen pro DVD. A další nová média se objevují.

Zatím jsou nejvíc ohroženy každodenní večerní show, zábavné ale i publicistické programy. Tam se totiž scénáře nedají psát do zásoby. Ale třeba americká televize Fox se problémů neobává, protože její trumfy jako American Idol, tedy vzor pro naší Superstar a další večerní show tolik závislé na momentálních scénářích nejsou. Tvůrci seriálů odhadují své zásoby scénářů na 2 až 10 týdnů a filmoví producenti by si měly vystačit tak do konce roku. Ale moderátoři a herci z denních show se situace bojí, protože bez scénářů hrozí ztráta honorářů i jim.

Poslední stávka před necelými 20 lety v roce 1998 stála americké filmové a televizní producenty ztráty ve výši půl miliardy dolarů. Podle pozorovatelů teď sice opět hrozí, že ke stávce asi dojde, ale mohla by být kratší. Nespokojeným spisovatelům totiž hrozí nástup nových mladých lidí, kteří nejsou v Unii scénáristů. A nejnebezpečnější pro ně paradoxně je to, co ohrozí televize nejvíc, krize ve večerních pořadech. Pokud si tam totiž televize najdou náhradu, která se osvědčí, stávkující scénáristé mohou přijít o své dlouhodobé zakázky.

Alexandr Pícha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme