Hongkongská obdoba Opencard úspěšně funguje už 13 let

Zatímco pražský projekt Opencard čelí stále větší kritice, ve světě podobné elektronické peněženky už řadu let fungují. Poprvé v historii zavedli tento systém v Hongkongu, a to v roce 1997.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hongkong

Hongkong | Foto: Jakub Kocurek

Lidé nastupují do autobusu a hned u dveří, jak je v Hongkongu zvykem, platí. Tedy přiloží legitimaci ke čtecímu zařízení a jdou si sednout. Pokud je cestující v minusu, ozve se výstražný zvuk a nezbývá, než zaplatit v hotovosti.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž zpravodaje Českého rozhlasu v Číně Roberta Mikoláše o elektronických kartách Octopus Card v Hongkongu

Systém průkazky na veřejnou dopravu a zároveň elektrické peněženky funguje v bývalé britské kolonii už třináctý rok. Jeho počátky ale spadají až do konce 70.let minulého století.

Historie Octopus card

"Karta Octopus, respektive její předchůdkyně se začala používat společně se zahájením provozu metra, tedy v roce 1978. Tehdy ale šlo o magnetickou kartu nahrazující jízdenku. O zavedení čipové karty se pak začalo jednat začátku 90. let, v době rozvoje nových technologií. A po třech letech zkoušek celého systému přišla v roce 1997 skutečná premiéra, " líčí její historii ředitel firmy provozující Octopus card, Brian Chambers.

Zpočátku šlo o neziskový podnik, po vstupu dalších dopravců ale vznikla akciová společnost, která pochopitelně potřebovala začít vydělávat. Prospěch tak musely mít obě strany, veřejnost i provozovatelé Octopus card.

"Například autobusové firmy měly v minulosti velké problémy se zpracováním jízdného. Jen KMB denně vybrala před 50 tun mincí. Představte si, jaké logistické a další problémy s tím vznikaly. A vypočítávat bych mohl dál a dál. Jde tedy o jednoduchý princip. Veřejnost díky této kartě získává velké výhody, pohodlí, je to bezstarostné a bezpečné. A stejně tak i obchodníci. Vezměte si třeba provozovnu rychlého občerstvení. Když tam bude fronta, spoustu potenciálních zákazníků to odradí. S kartou se ale vše zrychlí a spokojeni jsou ve výsledku všichni," říká Brian Chambers.

"Veřejnost díky této kartě získává velké výhody, pohodlí. Je to bezstarostné a bezpečné. Stejně tak obchodníci, vezměte si například provozovnu rychlého občerstvení. Když tam bude fronta, spoustu potenciálních zákazníků to odradí. S kartou se ale vše zrychlí a spokojení jsou ve výsledku všichni," vypočítává ředitel.

Stačí jen přiložit

Dnes můžete elektronickou jízdenkou v Hongkongu platit nejen v tramvajích, ve vlacích, lanovce či na lodích, ale třeba v supermarketu, na parkovišti nebo v knihovně. Stačí jen přiložit.

Chcete si dát kávu a nemáte hotovost? Potřebujete zubní pastu, jdete do kina? Ke všemu vám stačí jediné - karta Octopus. Celkem je možné ji použít v dvou a půl tisících provozovnách, obchodech či prostředích hromadné dopravy. Navíc máte na výběr ze dvou druhů, osobní a anonymní.

"Celý projekt jsme zahájili primárně s anonymní kartou, která tudíž neobsahuje žádné osobné údaje. Stačí přijít k některému z prodejních míst, složit depozit, v přepočtu asi 240 korun, který v případě vrácení karty dostanete zpět. A pak jí hned můžete začít používat. Vy nebo kdokoli jiný. Je to vaše věc. Pokud ale chcete více výhod i jistot, pořídíte si kartu, kde je na čipu uvedeno vaše jméno, datum narození, ale třeba i číslo bankovního účtu," vysvětluje Chambers.

Právě díky propojení s peněžními ústavy, dnes jich je celkem 22, se Octopus card stala skutečnou elektronickou peněženkou. Otázku možného zneužití informací pak řeší zákon na ochranu osobních údajů. A pokud ji ztratíte, stačí zavolat na tzv.horkou linku a karta bude zablokována. Navíc neztratíte ani korunu z toho, co jste na ní měli. Prostě vám danou částku přičtou k nové kartě.

Kartu využívá 95 procent obyvatel Hong Kongu

Není divu, že dnes Octopus card využívá 95 procent obyvatel Hong Kongu ve věku 12 až 65 let. V oběhu jich je na 17 miliónů a ročně se díky nim uskuteční transakce za zhruba 70 miliard korun. Celý systém, který mimochodem získal před čtyřmi lety světovou cenu za funkčnost i používání nejmodernějších technologií, je založen na co největší efektivnosti.

Třeba studenti s nimi mohou využívat řadu služeb v areálu škol a pochopitelně i k samotnému vstupu. A podobně i vládní úředníci. Když jsem se ale zmínil o plánu pražského magistrátu použít naší, tedy Open card jako průkazku pro zaměstnance radnice, resp. o nákladech na jednu kartu údajně činících 5 tisíc korun, Brian Chambers jen zakroutil hlavou:

"V Británii stojí vydání legitimace kolem 75 centů a náklady na tuto kartu nemohou být vyšší. Samozřejmě nemohu nic kritizovat, vybudování celého projektu je velmi nákladná věc, ovšem pokud už vše funguje, jednotlivá zařízení jsou k dispozici a vy vlastně rozšiřujete existující systém, nejde už o tak vysoké částky. A doložit to mohu na své vlastní zaměstnanecké kartě."

Systém Octopus card v Hong Kongu dobře funguje i díky své jednoduchosti. A jeho součástí je i samotné dobíjení karty, které je možné nejen v bankomatech, ale prakticky na každém rohu 24 hodin denně. V obchodech nabízejících základní sortiment potravin či občerstvení. Nejmenší částka je 50,-HKD, nejvyšší jeden tisíc. A pokud máte kartu s osobními údaji, když se dostanete do mínusu, automaticky se vám navýší na částku 250,-HKD. A přidání kreditu vás nestojí vůbec nic, neplatíte žádný manipulační poplatek.

Elektronická peněženka tak má podle ředitele společnosti Octopus Card jasnou budoucnost. Tím spíše, když existuje její další rozšíření. Třeba o možnost placení v taxíku: "Jde o individuální operátory. V Hong Kongu jezdí na 18 tisíc taxíků, většinou jde o soukromníky, jednotlivce. Takže, můžeme jít od jednoho k druhému a s každým vše domlouvat? To není možné. Musíme jednat se společnostmi, které tuto službu provozují. Určitě se o to ale snažíme a je to pro nás velká výzva do budoucnosti."

Robert Mikoláš, Martin Hromádka, Lenka Rafaelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme