Přední maďarský web opouští po odvolání šéfredaktora část redakce. Bojí se ztráty nezávislosti

Tři vedoucí pracovníci a zhruba šest desítek novinářů odchází z předního maďarského zpravodajského webu index.hu kvůli nedávnému odvolání šéfredaktora Szabolcse Dulla. Ten server, který zůstával jedním z mála maďarských médií kritických vůči premiérovi Viktoru Orbánovi, hájil před pokusy o nátlak.

Budapešť (Aktualizováno: 21:53 24. 7. 2020) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Redakci webu index.hu opustilo několik desítek novinářů. | Foto: Bernadett Szabo | Zdroj: Reuters

Novináři nyní uvedli, že odcházejí, protože vedení portálu nevyhovělo jejich požadavku, aby šéfredaktora povolalo zpět do funkce. Večer se v Budapešti kvůli těmto událostem sešlo několik tisíc lidí k demonstraci na podporu svobody médií.

Maďarský novinář o státní kontrole veřejnoprávních médií: To, co udělali, je geniální a děsivé zároveň

Číst článek

 

László Bodolai jako předseda nadace, která vlastní vydavatele portálu, ve středu oznámil, že šéfredaktor nebyl schopen kontrolovat napětí v redakci. To se prý projevilo také v poklesu příjmů, a proto byl Dull odvolán. V dopise redakci vyzval Bodolai redaktory k sebekázni a ujistil, že „politická nezávislost Indexu není ohrožena“.

„Kvůli vnějším vlivům“ hrozí, že index.hu ztratí svou nezávislost, varoval šéfredaktor Dull už před měsícem. „Jsme zasaženi vnějším vlivem, což by mohlo vést až k zániku redakce,“ napsal Dull v prohlášení, které podepsalo téměř 90 zaměstnanců serveru index.hu. Po svém odvolání Dull tvrdil, že byl vyhozen právě kvůli této aktivitě.

Protesty za svobodu médií

„Nejsme tu nutně proto, že se nám Index líbil, ale jsme nyní v situaci, kdy je ohrožený přístup k informacím,“ citovala agentura Reuters třicetiletého muže, který se v pátek večer rozhodl vyjádřit svou nespokojenost a vydal se s davem demonstrantů od sídla portálu Index.hu k úřadu premiéra Orbána.

Protestující nosí roušku s nápisem zpravodajského webu. Demonstranti bojují za svobodu médií poté, co byl propuštěn šéfredaktor serveru index.hu, předního maďarského nezávislého zpravodajského webu. | Foto: Bernadett Szabo | Zdroj: Reuters

Novináři pracující pro portál si už od roku 2018 stěžují, že po změně majitele společnosti, která má na serveru na starosti prodej reklamního prostoru, začala být ohrožena jejich schopnost informovat o dění v zemi nezávisle. Poloviční podíl ve firmě kontrolující reklamní příjmy portálu totiž tehdy získal Miklós Vaszily, podnikatel s blízkými vazbami na vládní stranu Fidesz, který již řídí provládní televizi TV2.

Orbán podle svých kritiků už od nastoupení do úřadu premiéra v roce 2010 usiluje o rozšíření vlivu na média prostřednictvím právních nástrojů, změn vlastnictví i směřování peněžních toků z reklamy k loajálním médiím. Kvůli obavám z porušování principů demokracie i právního státu čelí Orbánova vláda dlouhodobě kritice ze strany Evropské unie i Rady Evropy.

Ke změnám v redakci index.hu dochází poté, co Orbán v úterý ohlásil, že na summitu v Bruselu Maďarsko a Polsko nejenže dokázaly vyjednat velkou sumu peněz, ale i uhájily národní čest, když „zmařily pokusy“ vázat čerpání z fondů Evropské unie na dodržování pravidel právního státu.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme