Indická ponorka se po požáru potopila, pod hladinou zůstalo 18 námořníků

Nedaleko bombajského přístavu v Indii se po expolzi a následném požáru potopila indická ponorka Sindhurakshak. Na palubě bylo 18 členů posádky, přinejmenším několik z nich zahynulo. Dvě exploze lodí otřásly po půlnoci tamního času. S následným požárem bojovali hasiči čtyři hodiny. Potápěči zatím nemohou plavidlo prozkoumat, nejprve z něj musí vypumpovat vodu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Záběry indická televize ukazují velkou ohnivou kouli osvětlující noční nebe | Zdroj: Reuters

Ponorka se po požáru z větší části potopila, z moře vyčnívá jen její malá část. Posádka zůstala uvězněná uvnitř a armáda s ní nemá spojení. Indický ministr obrany Arackaparambil Kurien Antony oznámil, že minimálně někteří z námořníků na palubě zemřeli.

Při explozi se také zranili námořníci z okolních plavidel, když v panice naskákali do moře.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem ve vysílání Radiožurnálu byl vojenský a bezpečnostní analytik Lukáš Visingr

Příčina výbuchu naftou a elektřinou poháněné ponorky zatím není známá. Podle indického námořnictva šlo pravděpodobně o chybu na palubě.

Zřejmě nešlo o teroristický čin. Naopak vyloučena není sabotáž – Indie si zítra připomíná šedesáté šesté výročí nezávislosti.

Indický ministr obrany řekl, že se jedná o nejhorší tragédii z poslední doby. Ministr však vystoupil až 12 hodin po neštěstí, čímž dal vzpomenout na chování ruských úřadů v době havárie ruské jaderné ponorky Kursk před třinácti lety. Tehdy v Barentsově moři zahynula celá stoosmnáctičlenná posádka.

Šestnáct let stará ponorka ruské výroby INS Sindhurakshak je jedním z deseti strojů, které Indie koupila v letech 1986 až 2010. Nedávno se vrátila z Ruska, kde prošla rekonstrukcí. Životnost plavidla je 25 let.

„Ty ponorky můžou kromě torpéd nést i raketovou výzbroj a jsou velice tiché. Podle toho dostali takovou zvláštní přezdívku, říká se jim Černá díra,“ přiblížil vojenský a bezpečnostní analytik Lukáš Visingr.

Noční případ není prvním neštěstím na tomto typu ponorky. Před třemi lety při podobné události jeden člověk zemřel.

Ponorka INS Sindhurakshak na archivním snímku z roku 2006 | Foto: Reuters

Stroje na diesel-elektrický pohon však podle Visingra budou v indickém námořnictvu využívány i dál, a to přes to, že jejich význam kvůli nástupu jaderných ponorek klesá. Mají totiž své výhody, zejména tu, že jsou poměrně málo hlučné.

„Ony se víc hodí pro ty operace v mělčích vodách a u pobřeží, takže podle mého názoru je jasné, že Indie bude mít nadále flotilu jak konvenčních, tak atomových ponorek, a že nepůjde tou takříkajíc americkou cestou, protože americké námořnictvo už se před mnoha lety diesel-elektrických ponorek úplně vzdalo a má vlastně jenom ty jaderné,“ doplnil Visingr.

Neštěstí s výbuchem ponorky přišlo jen pár dní po velkém úspěchu indického námořnictva. V pondělí se spustila na vodu první letadlová loď indické výroby.

Země se tak zařadila mezi poměrně úzkou skupinu výrobců letadlových lodí, kam už patří USA, Velká Británie, Francie a Rusko. Podle Visingra se jednalo o významný a důležitý krok.

„Protože Indie tím dokazuje, že si umí sama postavit letadlový nosič, což zatím zase tolik zemí nezvládlo. A ten program stavby letadlových lodí – a podotýkám, že má pokračovat, takže by měla vzniknout i větší plavidla – společně s těmi jadernými ponorkami celkem jasně ukazuje, že Indie chce být skutečnou oceánskou velmocí. A tady podotýkám, že on ten Indický oceán nemá to svoje jméno pro nic za nic,“ uzavřel Visingr.

Zdenka Turková, Martin Hromádka, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme