Indická ponorka se po požáru potopila, pod hladinou zůstalo 18 námořníků
Nedaleko bombajského přístavu v Indii se po expolzi a následném požáru potopila indická ponorka Sindhurakshak. Na palubě bylo 18 členů posádky, přinejmenším několik z nich zahynulo. Dvě exploze lodí otřásly po půlnoci tamního času. S následným požárem bojovali hasiči čtyři hodiny. Potápěči zatím nemohou plavidlo prozkoumat, nejprve z něj musí vypumpovat vodu.
Ponorka se po požáru z větší části potopila, z moře vyčnívá jen její malá část. Posádka zůstala uvězněná uvnitř a armáda s ní nemá spojení. Indický ministr obrany Arackaparambil Kurien Antony oznámil, že minimálně někteří z námořníků na palubě zemřeli.
Při explozi se také zranili námořníci z okolních plavidel, když v panice naskákali do moře.
Hostem ve vysílání Radiožurnálu byl vojenský a bezpečnostní analytik Lukáš Visingr
Příčina výbuchu naftou a elektřinou poháněné ponorky zatím není známá. Podle indického námořnictva šlo pravděpodobně o chybu na palubě.
Zřejmě nešlo o teroristický čin. Naopak vyloučena není sabotáž – Indie si zítra připomíná šedesáté šesté výročí nezávislosti.
Indický ministr obrany řekl, že se jedná o nejhorší tragédii z poslední doby. Ministr však vystoupil až 12 hodin po neštěstí, čímž dal vzpomenout na chování ruských úřadů v době havárie ruské jaderné ponorky Kursk před třinácti lety. Tehdy v Barentsově moři zahynula celá stoosmnáctičlenná posádka.
Šestnáct let stará ponorka ruské výroby INS Sindhurakshak je jedním z deseti strojů, které Indie koupila v letech 1986 až 2010. Nedávno se vrátila z Ruska, kde prošla rekonstrukcí. Životnost plavidla je 25 let.
„Ty ponorky můžou kromě torpéd nést i raketovou výzbroj a jsou velice tiché. Podle toho dostali takovou zvláštní přezdívku, říká se jim Černá díra,“ přiblížil vojenský a bezpečnostní analytik Lukáš Visingr.
Noční případ není prvním neštěstím na tomto typu ponorky. Před třemi lety při podobné události jeden člověk zemřel.
Stroje na diesel-elektrický pohon však podle Visingra budou v indickém námořnictvu využívány i dál, a to přes to, že jejich význam kvůli nástupu jaderných ponorek klesá. Mají totiž své výhody, zejména tu, že jsou poměrně málo hlučné.
„Ony se víc hodí pro ty operace v mělčích vodách a u pobřeží, takže podle mého názoru je jasné, že Indie bude mít nadále flotilu jak konvenčních, tak atomových ponorek, a že nepůjde tou takříkajíc americkou cestou, protože americké námořnictvo už se před mnoha lety diesel-elektrických ponorek úplně vzdalo a má vlastně jenom ty jaderné,“ doplnil Visingr.
Neštěstí s výbuchem ponorky přišlo jen pár dní po velkém úspěchu indického námořnictva. V pondělí se spustila na vodu první letadlová loď indické výroby.
Země se tak zařadila mezi poměrně úzkou skupinu výrobců letadlových lodí, kam už patří USA, Velká Británie, Francie a Rusko. Podle Visingra se jednalo o významný a důležitý krok.
„Protože Indie tím dokazuje, že si umí sama postavit letadlový nosič, což zatím zase tolik zemí nezvládlo. A ten program stavby letadlových lodí – a podotýkám, že má pokračovat, takže by měla vzniknout i větší plavidla – společně s těmi jadernými ponorkami celkem jasně ukazuje, že Indie chce být skutečnou oceánskou velmocí. A tady podotýkám, že on ten Indický oceán nemá to svoje jméno pro nic za nic,“ uzavřel Visingr.