Inkluzivní vzdělávání prý přináší romským školákům v Británii úspěchy

Lepší docházkou i studijními výsledky romských žáků se mohou díky metodě inkluzivního vzdělávání pyšnit některé britské školy. Největších úspěchů v začleňování do běžné výuky dosahuje Babington Community College v anglickém Leicesteru.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Romští žáci na Babingtonu, druhý zleva Daniel Bendík, úplně vpravo Ondrej Oláh

Romští žáci na Babingtonu, druhý zleva Daniel Bendík, úplně vpravo Ondrej Oláh | Foto: Jiří Hošek

Vzdělání se často zmiňuje coby klíčový faktor pro zlepšení situace Romů. V Babingtonu se jim proto snaží všemožně pomáhat. A myslí i na rodiče, kteří jsou negramotní.

Pokud pro ně má škola důležité sdělení, dítě dostane papír s kódem, který je třeba přiložit k chytrému mobilnímu telefonu. Pak se objeví webová stránka s audio nebo video poselstvím, namluveným Slovákem Jánem Dunkou.

„Mou náplní práce je dávat pozor na děti, aby nevystupovaly z autobusu a aby šly přímo do školy. Když některé děti nejsou ve škole, zdvihnu telefon, zavolá se rodinám, proč není dítě ve škole. V případě, že se nemůže dostat do školy nebo je nějaký problém, škola mě vyšle, ať pro to dítě ještě s nějakým kolegou nebo kolegyní jdu, a dovedeme dítě do školy,“ přibližuje Dunka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Školu Babington navštívil zpravodaj Českého rozhlasu ve Velké Británii Jiří Hošek

I díky těmto nezvyklým metodám mají romské děti na Babingtonu docházku kolem 93 procent. Český průměr u romských školáků je přitom jen lehce přes 60 procent.

Ján Dunka pomáhá v roli velmi důležitého romského asistenta i dalším školám v Leicesteru. Takové výsledky, jaké má Babington, jsou ale i na britské poměry ojedinělé.

„Děláme rodičům problémy, pokud třeba vezmou dítě bez dovolení z výuky a odjedou dřív na dovolenou. Děti prostě musejí být ve škole a někdy dojde i na pokutu pro rodiče. Ta představuje 60 liber na dítě a rodiče. Když se neomluvená absence opakuje, může se pokuta vyšplhat až na 2500 liber,“ vysvětluje ředitelka školy Denise Newsome.

Za inkluzi romských dětí i dalších etnik na Babingtonu zodpovídá Mark Penfold.

Babington Community College | Foto: Jiří Hošek

„Než dítě vůbec poprvé vstoupí do třídy, stráví čtyři dny v místnosti, které říkáme začleňovací. Tam si děti jednak zvykají na školní režim, ale taky posuzujeme jejich schopnosti. Pokud 12letý žák z nějaké cizí země neumí ani zdaleka to, co by měl umět jeho britský vrstevník, neusuzujeme z toho, že je dítě hloupé. Podrobíme je testu IQ, který není založený na jazykových dovednostech,“ upozorňuje.

„Musím romským dětem samozřejmě dost pomáhat s gramatikou, to je pro ně trošku boj. Ale zvládají dobře látku, pracují na projektech a dostávají dobré známky,“ potvrzuje učitel Adam Richards.

„Lidé, kteří to v sobě mají lidsky srovnané, vědí, že dítě je především dítě a že etnicita je maximálně obohacující faktor,“ dodává Lucie Fremlová, nezávislá odbornice na romskou problematiku a zakladatelka organizace Roma Education Support Trust (REST).

Skoro třetina romských žáků se učí ve škole pro lehce mentálně postižené

Číst článek

Díky ní se s metodami používanými na Babingtonu seznamují i čeští ředitelé a učitelé. Některé školy, jako třeba ta v severočeských Trmicích, už jsou myšlence inkluzivního vzdělávání plně oddány. V České republice přesto řada romských dětí stále končí ve speciálních školách.

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme