V USA chybí podmínky, aby ženy nemusely potrat vůbec podstupovat, míní protestantský kazatel Novák

Právo žen v USA podstoupit interrupci doznalo po 50 letech změnu. Na základě rozhodnutí Nejvyššího soudu z letošního června přechází definování postoje k potratům z federální úrovně na jednotlivé státy a jejich politika se v této věci diametrálně liší.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Po zrušení ústavního práva na potrat se před budovou Nejvyššího soudu shromažďují protestující

Po zrušení ústavního práva na potrat se před budovou Nejvyššího soudu shromažďují protestující | Foto: Evelyn Hockstein | Zdroj: Reuters

Od roku 1973 ve Spojených státech platilo, že podle ústavy mají všechny ženy právo na volný přístup k umělému ukončení těhotenství zhruba do 23. týdne. Od této doby byly potraty v USA legální, což nekorespondovalo s filozofií států vedených republikány.

Přehrát

00:00 / 00:00

Debata Vertikály o potratové legislativě ve Spojených státech

Letos se tak až k Nejvyššímu soudu dostal zákaz potratů v Mississippi po 15. týdnu těhotenství. Výsledkem bylo zrušení práva na potrat na federální úrovni, odpovědnost byla tedy přenesena na jednotlivé státy.

„Celkem to odpovídá konzervativnímu trendu, který můžeme vidět nejenom v Americe, ale také v různých evropských státech. Můžeme připomenout třeba Polsko, kde jsou interrupce značně omezeny od roku 2020, nebo i Slovensko, které v dubnu letošního roku představilo novelu zákona, ve kterém také jde o omezení interrupcí,“ říká amerikanistka a literární historička Františka Šormová, která je členkou křesťansko-feministického kolektivu RFK.

Ve stejném balíčku takových trendů můžeme najít další témata jako LGBTQ+ komunitu a její práva. „Z tohoto hlediska to rozhodnutí vlastně není šokující a jenom kopíruje nějaký globální trend společnosti, která se dále rozděluje a polarizuje.“

Podle Davida Nováka, teologa, protestantského kazatele a předsedy Rady církve bratrské, se v Americe v tomto případě míchají dvě věci – etika a politika. „Za etickými otázkami se skrývají i otázky politické. Ti politici to mají dobře vytipované, cílí na určitou skupinu lidí a získávají politické body.“

Jako příklad takového politika uvádí Donalda Trumpa, který je na veřejnosti jedním z horlivých podporovatelů pro-life. „Já mu to ale nevěřím. Už jenom vzhledem k jeho promiskuitnímu způsobu života.“

Novák upozorňuje, že je vždy nebezpečné, když se náboženství spojuje s politikou, „když se ve jménu Boha začne dělat cokoliv“.

„V Americe výrazně chybí podmínky pro to, aby ženy potrat vůbec nemusely podstupovat,“ míní teolog. S tím souhlasí i Šormová.

„Nevidíme kontext sexuální výchovy, kterou ti samí lidé, kteří podporují totální zákaz interrupcí, odmítají. V USA jsou také tzv. antikoncepční poušti, což jsou oblasti, ve kterých ženy nemají možnost nechat si předepsat antikoncepci a tak dále.“

Jaké důsledky to má pro životy Američanek, ale také Američanů? Jak se do postoje k potratům promítá vedle politiky také náboženské přesvědčení těch, kdo definují a přijímají legislativu?

Proč je důležité, a to pro všechny země, pozorně vnímat, co striktně definované postoje státu k takto složitým otázkám lidského bytí a nebytí dělají s osudy lidí a před jaká dilemata je staví? Poslechněte si celou debatu Vertikály.

Naděžda Hávová, knem Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme