Umělkyně vybídla návštěvníky, aby ‚nastavili krk teroristovi‘. Nizozemští politici žádají stažení instalace

Výtvarná instalace na festivalu umění, hudby a multimédií ve městě Enschede na východě Nizozemska si vysloužila vlnu kritiky. Umělkyně totiž svým dílem vybízela návštěvníky, aby si zkusili být vězněm, kterého se chystá zavraždit „kat“ teroristické organizace Islámský stát.

Enschede Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Takzvaný džihádista John na archivním záběru | Foto: SITE Intel Group | Zdroj: Reuters

Na panelu je natištěný snímek v životní velikosti, na kterém stojí celý v černém a s nožem v ruce člen tzv. Islámského státu známý jako „džihádista John“. Vedle něj klečí na kolenou v oranžové vězeňské kombinéze jeho oběť. O případu napsal britský server Daily Mail.

Islámský stát zveřejnil nahrávku, na které má mluvit jeho vůdce Bagdádí. Dosud se spekulovalo o jeho smrti

Číst článek

Obličej oběti byl vykrojen, aby dírou mohl návštěvník prostrčit svůj obličej a nechat se přitom případně vyfotit. Kontroverzní dílo je součástí festivalu Gogbot a nese název „Fantomová bolest“, což je bolest vztažená k chirurgicky nebo traumaticky odstraněné části těla.

Britský terorista arabského původu Mohammed Emwazi, známý spíše jako „džihádista John“ zavraždil v roce 2014 americké novináře Stevena Sotloffa a Jamese Foleyho, humanitární pracovníky z USA a Británie Petera Kassiga, Davida Hainese a Alana Henninga a japonského novináře Kendžiho Gota.

Videa vražd šokovala lidi po celém světě. Emwazi byl zabit v roce 2015 při britsko-americkém zásahu dronem v syrském městě Rakka, někdejší baště teroristické organizace.

Autorkou výtvarné instalace je dvaadvacetiletá Anne Bothmerová, podle níž „nákladní vozy najíždějící do lidí, bombové útoky a střelba“ způsobily v Evropě obrovskou vlnu „iracionálních reakcí“. „Jako diváci těchto útoků je nechceme zažít, chceme ale být zúčastnění,“ uvedla Bothmerová s tím, že vyjádření po útocích většinou posilují ve společnosti pocit, že kolektivní obětí jsou občané Evropy.

USA zaútočily na kata Islámského státu zvaného Džihádista John

Číst článek

„Ve skutečnosti ale bylo (při teroristických útocích) fyzicky přítomno jen málo lidí, většina Evropy je sledovala prostřednictvím videí a fotek,“ pokračovala Bothmerová.

Doplnila, že tímto provokativním způsobem spojuje traumatické události s naší vlastní „hyper-realitou“, což může návštěvníka přimět, aby svůj postoj přehodnotil. „Můžete se opravdu považovat za oběť, když jste nebyli přítomni při útoku?“ uzavřela.

Hned po zahájení výstavy nizozemští politici z různých stran začali požadovat okamžité odstranění výtvarné instalace. Arjan Brouwer z Demokratické platformy Enschede uvedl, že o to požádal starostu. „Fotografie genocidy na tuto akci nepatří a bezdůvodně naše obyvatele a děti konfrontuje s terorismem, lidským utrpením a traumatickými zážitky, které si prožili v zemi, ze které uprchli“.

Bothmerová uvedla, že si za svým dílem stojí, byť reakcím rozumí. Dodala, že většina návštěvníků reagovala kladně. Starosta ani organizátoři festivalu se zatím k záležitosti nevyjádřili.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme