Islanďané lákají turisty na sopečný popel. S velkým úspěchem…

Není to tak dávno, kdy islandské sopky zastavily leteckou dopravu nad celou Evropou. Po jejich erupcích nezůstaly jenom velké ztráty leteckých společností, ale také tuny sopečného popelu. Islanďané přišli na zajímavý způsob, jak se popelu zbavit. Jako kdyby se řídili heslem: Když toho máš hodně a nevíš, co s tím, zkus to prodat turistům.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výbuch islandské sopky Eyjafjallajökull na jaře 2010 | Foto: licence Creative Commons Attribution 3.0 Unported, Henrik Thorburn

V roce 2010 se Eyjafyallajökull dostala do širšího povědomí, když její sopečný mrak zahalil Evropu. Letos vybuchla další sopka - Grímsvötn. Popel z obou sopek má paní Gudny Helga Gudmundsdóttir pěkně vyrovnaný v regálech:

„Někoho napadlo, že bychom ten popel mohli prodávat. Zkoušíme všechno, jak se ho zbavit. Tak proč ten popel neprodávat do dalších zemí?"

Paní Helga má smysl pro humor. A kromě toho prodává suvenýry v malém obchůdku Islandia na hlavní nákupní třídě v Reykjavíku už od roku 1987. Na to, co turisti chtějí a rádi kupují, má zvláštní smysl. Podle paní Helgy se sopky a jejich popel stávají turistickým hitem.

„Popel dávají do malých lahviček jako vzpomínkový suvenýr,“ jak mi ukazuje paní Helga, je kromě toho sopečný popel přilepený i na známce a je také přímo v pohlednici. Obojí by prý mělo v pořádku dojít na určenou adresu.

Je libo popel nebo vtipné tričko?

„Snažíme se dělat si legraci sami ze sebe,“ říká paní Helga u stojanu s tričky. Jedno vytahuje a předčítá nápis: „Sice nemáme cash, zato máme hodně ash.“ ‚Ash‘ je anglické slovo pro ‚popel‘. Paní Helga tím naráží na katastrofální finanční kolaps před třemi lety, který položil Island na lopatky.

Sopka Grímsvötn | Foto: ČTK/AP

A když potom loni a letos vybuchly islandské sopky, dělali si Islanďané starosti, zda to náhodou neomezí turismus. Jak se zdá, opak je pravdou. Sopky udělaly tomuto ostrovnímu státu v Atlantiku dobrou reklamu. Loni přicestovalo půl miliónu turistů, letos jich má být ještě víc.

Že by si ale všichni domů odvezli trochu toho sopečného popela, je dost nepravděpodobné. Stejně tak nepravděpodobné, jako že by se naučili nazpaměť jméno té neznámější sopky: Eyjafyallajökull…

Pavel Polák, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme