Islandská sopka se zklidnila, popela ubývá

Aktivita islandské sopky klesla od víkendu o 80 procent. Oznámily to dopoledne tamní úřady. A sopečného popela nad Evropou, který na několik dní zastavil letecký provoz, ubývá. Řada zemí dnes částečně nebo zcela otevírá svůj vzdušný prostor.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sopka Eyjafjallajökull na Islandu

Sopka Eyjafjallajökull na Islandu | Zdroj: ČTK

Letadla se opět vznáší nad Evropou. Aktivita islandské sopky totiž oslabuje a popel už stoupá jen do výšky tří kilometrů. Řada zemí částečně nebo zcela otevírá vzdušný prostor. Už v noci umožnily letecký provoz Británie a Nizozemsko.

Fungovat začala téměř všechna letiště v Evropě, včetně velkých mezikontinentálních uzlů jako je Frankfurt, Paříž nebo londýnský Heathrow. Dostat všechny cestující do cílových destinací ale potrvá ještě minimálně pár nejbližších týdnů. Za posledních sedm dní bylo zrušeno více než 95 tisíc letů v Evropě a další tisíce záoceánských. Letecké společnosti nezahájí provoz najednou, ale postupně.

Při zhoršení by se na Ruzyni sešel štáb

Vzdušný prostor nad Českou republikou zůstává otevřen. Pražské letiště má dnes dosáhnout podle záměrů leteckých přepravců asi 80 procent svého normálního provozu. Létat by se mělo začít i do Londýna. O zotavení letecké dopravy svědčí i obnovení dálkových spojů, po několikadenní výluce dnes v Praze přistálo letadlo Delta Air Lines z New Yorku. Stále ale vázne spojení mezi Prahou a Paříží a Prahou a Frankfurtem nad Mohanem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Bohumil Techlovský, vedoucí Letecké meteorologické služby vysvětlil na Rádiu Česko mechanismus tvorby předpovědi vývoje sopečného mraku

Česko patří do takzvané druhé zóny, kde platí varování před výskytem sopečného prachu, ale aerolinie mohou na základě vlastního rozhodnutí létat. Na letišti i dnes zasedal krizový štáb. Znovu se má sejít až v případě výrazného zhoršení ovzduší.

Podle sdělení francouzského ministerstva zahraničí, v cizině ještě zůstává nedobrovolně kolem 70 000 Francouzů. Vláda, letecké společnosti a cestovní kanceláře se snaží zorganizovat jejich návrat.

Více lávy, méně popela

Oblak popela, který stoupá z islandské sopky, se dál snižuje. Otřesy mírně zesílily, ale mračno popílku se postupně zmenšuje. Problémy v letecké dopravě sice přetrvávají, ale mohl by to být dobrý signál. Radiožurnálu to řekl vulkanolog Vladislav Rapprich:

„Čím níž je popelový mrak, tím je kratší doba, po jako popel vydrží v atmosféře. Takže je možné, že popel spadne v severním Atlantiku a nemusí se ho tolik dostat do Evropy ve chvíli, kdyby opravdu ten mrak byl nižší.“

Diskuse o opatřeních

Letečtí odborníci a meteorologové si po téměř týdenním přerušení letecké dopravy nad Evropou kladou otázku, zda nebyla opatření zbytečná, nebo přinejmenším přehnaná.

Tvrdí, že ze současných meteorologických modelů se vlastně nedá přesně určit, jak velký a tudíž nebezpečný je sopečný prach, a že se mohlo v některých částech Evropy bezpečně létat.

Objevily se výhrady k současnému v Evropě používanému způsobu měření vulkanického mraku, více řekl Rádiu Česko Karel Mündel - předseda technické komise Českého sdružení dopravních pilotů. „Náš názor je, že všechny modely by měly být dále ověřeny praktickými, empirickými měřeními.“ Zmínil experimentální letouny nebo meteorologické balony.

Bohumil Techlovský, vedoucí Letecké meteorologické služby ve Světě o osmé Rádia Česko řekl, že v současných meteorologických sondách zřejmě detekční sondy na sopečný prach nejsou. „Reagujeme na matematický model, který provozuje britská služba.“ Připomněl, že model vychází ze vstupních dat z Islandu.

Milan Kopp, Jan Pokorný, Kateřina Causidisová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme