Italové z Val di Susa brání své údolí před vysokorychlostní železnicí

Vysoký ostnatý drát a za ním policisté a vojáci se samopaly a vrtulníky. To není popis místa konání schůzky nejmocnějších mužů planety, ale realita jednoho úplně obyčejného horského údolí v severozápadní Itálii. Jmenuje se Val di Susa a má skrz něj procházet vysokorychlostní železnice spojující Turín s francouzským Lyonem.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Koleje a železniční trať | Foto: Khalil Baalbaki

Projekt má přinést tisíce pracovních míst a významně přispět k růstu hrubého domácího produktu. Jenže místní obyvatelé proti stavbě bojují doslova zuby-nehty. Situace zašla tak daleko, že na místě hlídkují policisté a vojáci.

Horská oblast nedaleko městečka Bussoleno se v létě změnila doslova v bitevní pole. Tisíce protestujících obsadily místo, kde se má začít stavět vysokorychlostní železnice, v Itálii známá pod zkratkou TAV. Speciální policejní jednotky území po několika dnech vyklidily za pomoci vodních děl a slzného plynu. Bilance? Stovky zraněných, mezi nimi údajně i 200 policistů.

Po 3 měsících od těchto násilností vede autora reportáže na místo vede Nicoletta Dosiová, jedna z těch, kteří protesty proti stavbě organizují.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Zblízka v italském horském údolí Val di Susa, přes něž má procházet vysokorychlostní železnice, připravil Ondřej Houska

„Zatím jen oblast oplotili a změnili doslova v kasárna. Hlídkují tam policisté a také dvě stovky elitních vojáků, kteří se vrátili z Afghánistánu,“ říká Nicoletta. Je to vitální téměř sedmdesátiletá dáma, která zpaměti cituje celé pasáže z díla Franze Kafky.

V Bussolenu vede místní buňku Strany za komunistickou přeměnu. Během půlhodinové cesty lesem mi vysvětluje, co jí a jejím spoluobčanům na železnici tolik vadí: je prý úplně zbytečná a zničila by nádherný kout přírody.

Třeba i zemřít

Nicoletta jde na místo, kde se lidé stavbu pokusili zablokovat. Stojí v centru bývalého tábora odpůrců. A pak už ale míří k místu, kam od léta normální smrtelníci nesmí. Tam, kde se má stavět jsou policisté a vojáci, kteří oblast hlídají před případnou další okupací aktivistů. Jak lidé zareagují, pokud práce přeci jen začnou?

„Jsme připraveni tady umřít,“ říká Nicoletta. A je vidět, že to myslí vážně. Kompromis podle ní není možný. Bylo by ale chybou myslet si, že odpor proti rychlovlakům je výsadou krajně levicových radikálů jako je Nicoletta. V táboře jsou i lidé úplně jiného ražení.

hory | Foto: Jan Rosenauer

Do tábora se přišlo pomodlit i několik věřících. Poblíž ostnatých drátů si sami postavili malou kapli.

„Tady se modlíme a meditujeme,“ říká Francesca. I ona byla v létě uprostřed násilných střetů s policisty.

„Oni se modlí, my jsme tu uspořádali čarodějnický sabat,“ směje se Nicoletta, která v Boha nevěří. Ona i Francesca ale doufají, že proti rychlovlakům nakonec něco zafunguje – ať už víra nebo magie.

Italská vláda ovšem doufá v pravý opak. Jak říká ministr veřejné správy Renato Brunetta, odpor místních je nepochopitelný: „Nechceme jim přece v jejich údolí postavit Disneyland, jde nám jen o modernizaci vlaků.“

Zatím to ale vypadá, že Nicoletta, Francesca a tisíce dalších obyvatel Val di Susa nebudou Boha ani čarodějnice potřebovat.

O stavbě vysokorychlostní železnice se mluví už 20 let, pro je vláda i opozice, studie dokazují, že projekt je hospodářsky potřebný. Přesto se ještě do země ani nekoplo. A v současné době, kdy musí Itálie obracet každé euro se nezdá, že by se na tom mělo něco změnit.

Ondřej Houska Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme