Netanjahu označil televizi Hamásu za teroristickou organizaci. ‚Izrael ponese odpovědnost‘, zní z Al-Aksá

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu ve středu podepsal dekret, který označuje televizní stanici palestinského hnutí Hamás za teroristickou organizaci. Jde o satelitní stanici Al-Aksá, která podle Netanjahua vysílá pořady šířící nenávist a umožňuje komunikaci s agenty Hamásu.

Jeruzalém Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Palestinské děti sledují pořad televize Al-Aksá určený dětem. Postavička vypadající jako Mickey Mouse nabádá děti, aby podporovaly ozbrojený odpor proti Izraeli. Archivní snímek z května roku 2007. | Foto: Suhaib Salem | Zdroj: Reuters

„Nejen že satelitní stanice Al-Aksá poskytuje prostor pro pořady šířící nenávist, ale nedávno se ukázalo, že spolu se sociálními sítěmi ji Hamás používá k utajované komunikaci se svými agenty,“ oznámilo izraelské ministerstvo obrany, které řídí Netanjahu.

Majitelem stanice, která začala v Pásmu Gazy vysílat v roce 2006, je jeden z politických vůdců Hamásu Fathí Hamad. Za války mezi Hamásem a Izraelem v roce 2008 izraelská letadla sídlo stanice vybombardovala, ale televize vysílala dál z pojízdného studia.

V prohlášení izraelského ministerstva obrany se také uvádí, že „pracovníci stanice, z nichž mnozí pracují pod krytím Hamásu, vysílají tajné vzkazy agentům působícím na Západním břehu Jordánu a v Gaze s cílem náboru a vojenské mobilizace“.

The decision follows a recommendation by the ISA and the Defense Ministry national anti-economic terrorism unit, which was pursuant to the ISA's uncovering of the Hamas terrorist organization's use of the "Al Aqsa" satellite channel to recruit militants to its ranks.

12:27 – 06. 03. 2019

85 344

Izrael, USA i Evropská unie Hamás řadí k teroristickým organizacím. Hamás neuznává Izrael, v roce 2006 ale vyhrál volby na palestinských územích a od roku 2007 vládne Pásmu Gazy. Izrael kvůli tomu zavedl proti tomuto území blokádu. Od roku 2008 proti Hamásu vedl tři války. Momentálně obě strany dodržují příměří, které ale narušuje násilí při pravidelných palestinských protestech na hranici mezi Pásmem Gazy a Izraelem. Třicátého března to bude rok, co začaly.

Naposledy izraelská armáda bombardovala redakci Al-Aksá loni v listopadu, ale televize po přestěhování vysílání obnovila.

Generální ředitel stanice Ibráhím Záhir označil středeční rozhodnutí Izraele za „velmi vážné“ a řekl, že věc chce předat mezinárodní justici. Izrael podle něj ponese odpovědnost za všechny akce mířené na zaměstnance televize.

Izraelská kontrašpionáž Šin Bet v únoru obvinila Hamás, že s pomocí své tajné jednotky rekrutuje nové členy na Západním břehu Jordánu a ve východním Jeruzalémě. Podle Šin Betu s nimi tato jednotka komunikuje právě prostřednictvím televize Hamásu. Používaly se k tomu prý zdánlivě nevinné předměty jako šálky čaje posunované před kamerou nebo náramkové hodinky přesouvané z jednoho zápěstí na druhé.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme