Jak je to s krachy cestovních kanceláří v Polsku

Také pro zákazníky cestovních kanceláří v sousedním Polsku není novinkou, že by měli věnovat výběru toho, s kým se do zahraničí na dovolenou vydají velkou pozornost. I v Polsku mají zkušenosti s krachy cestovních kanceláří a s peripetiemi spojenými s návratem turistů, o které se kancelář v cizině nepostarala.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Plody moře - uvařené | Foto: Jan Rosenauer

Pro bližší informace se náš varšavský zpravodaj. Pavel Novák vydal do Polské komory cestovního ruchu.

Krachy cestovních kanceláří nejsou v Polsku věcí neznámou. Rok od roku jich je ale méně. Letos zatím vyhlásila úpadek jen jedna menší kancelář. V zahraničí měla 36 klientů, kteří se museli vrátit domů. Své finanční obtíže oznámila veřejně ještě před začátkem plné turistické sezóny, takže následky jejího krachu nebyly příliš bolestné. Klienti, kteří neodjeli na dovolenou dostaly své peníze zpět.

Loni byla situace dramatičtější. Zkrachovaly dvě cestovní kanceláře. Jedna ve Varšavě a druhá v Krakově. Ve Španělsku a Řecku zůstalo několik stovek jejich klientů, o které se musely postarat konzulární úřady. Jak jsou zákazníci zajištěni proti následkům krachu organizátora jejich výjezdu za hranice mi vysvětlil místopředseda Komory cestovního ruchu Józef Ratajski.

"V Polsku musí každý subjekt organizující turistické zájezdy předložit při žádosti o koncesi cestovní kanceláře smlouvu o pojištění pro případ úpadku, nebo bankovní záruku. Bez jednoho z těchto dokumentů mu vojvoda - tedy obdoba českého krajského hejtmana nevydá koncesi," říká Józef Ratajski.

O prodloužení koncese musí cestovní kancelář žádat každý rok a musí vždy předložit i pojistku nebo bankovní záruku. Výše pojistky přitom závisí na tom, jaké zájezdy kancelář organizuje. Ti co pořádají výpravy do vzdálenějších koutů světa platí vyšší pojistné, než ti, co jezdí jen po Evropě.

"Záruční fond, do kterého by musely cestovní kanceláře povinně přispívat zatím v Polsku neexistuje. Mluví se sice o jeho zřízení, ale systém pojistek a bankovních záruk zatím funguje spolehlivě, poznamenal Józef Ratajski.

"Odpovědnost za péči o zákazníka zbankrotované kanceláře a za jeho dopravu zpět domů přejímá stát. Návrat turistů zajišťuje náš konzulární úřad ve spolupráci s vojvodou, který vydal cestovní kanceláři koncesi. Peníze na to se pak berou buď z pojistky nebo od banky, která dala kanceláři záruku," uvedl pro Český rozhlas místopředseda Polské komory cestovního ruchu.

Každý klient si přitom může u vojvody, nebo na ministerstvu práce a hospodářství ověřit, zda má jím vybraná cestovní kancelář platnou koncesi a jestli je pojištěna. Číslo pojistky musí být také uvedeno ve smlouvě mezi zákazníkem a cestovní kanceláří.

Na stěně kanceláře pana Józefa Ratajského visí certifikát Polské komory cestovního ruchu. Znamená to pro zákazníka, že kdo má tento dokument, je více důveryhodný, než ten, kdo si jej na zeď pověsit nemůže ?

"Není to stoprocentní záruka solidnosti. Nedá se říct, že všichni členové komory jsou navýsost poctiví a naopak, že ti, co nejsou v komoře jsou nesolidní. Členy komory je jen 30% kanceláří. Je to ale jistá pojistka, protože pro členství v komoře je třeba splnit řadu podmínek, které se týkají hlavně kvality poskytovaných služeb," ujistil Józef Ratajski.

Milan Kopp, Pavel Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme