Jak končí auta na polském vrakovišti

Vaše téma se dnes týká vraků aut a nakládání s nimi. Jak zničená, nebo nepojízdná auta mizí ze světa tak, aby nezatěžovala životní prostředí. I v sousedním Polsku existuje síť vrakovišť, která se zabývají likvidací vozidel. Majitelům aut vydávají osvědčení o tom, že vozidlo už není v provozu a může být vyřazeno z evidence.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vrak auta

Vrak auta | Foto: Zdeněk Němec

K tomu tyto firmy dostávají licenci od vojvody - tedy obdoby našeho krajského hejtmana. Na jednom z varšavských vrakovišť se byl podívat náš zpravodaj . v Polsku Pavel Novák.

Firma s příznačným názvem Auto-Kasacja je soukromá. Nedostává dotace ani od města, ani od vojvodství. Má ale akreditaci na to, zpracovávat vraky aut a vydávat o tom potvrzení jejich majitelům. Auta nešrotuje, ale recykluje. Vydělává na prodeji kovového šrotu a nepoškozených částí vozidel. Každý měsíc tady v pneumatickém lisu skončí průměrně 180 aut.

Odvážejí je sem sami majitelé, nebo je na jejich žádost firma do areálu vrakoviště odtahuje. Složitější to bývá, když se k vraku stojícímu na ulici nikdo nehlásí. Majitelé to dělají záměrně, aby nemuseli platit povinné ručení. Policii ani obci se nechce sahat na věc, kterou lze sice už jen velmi těžko nazvat autem, ale stále je něčím majetkem. Nakládání s takovým "odpadem" dosud zákon neupravuje.

"Bývá to teď tak, že městská policie, nebo správa pozemku, na kterém se vrak nachází jej odstraňuje na vlastní náklady," řekl mi Jaroslaw Kobusz z firmy Auto - Kasacja. Tedy zaplatí odtažení vraku. Víc už jeho likvidace nestojí.

"Za likvidaci auta jeho majitel nic neplatí. Za ty součástky a části vozidla, které se ještě dají použít jsme ochotni zaplatit. Minimální částka, kterou od nás zákazník za vrak auta dostane je 100 zlotých - tedy asi 730 korun. Další peníze dostane podle toho, co z auta se ještě dá prodat," říká Jaroslaw Kobusz. Všechny vozy, ať ještě rozebratelné na součástky, nebo zničené k nepoznání čeká na vrakovišti stejný osud.

Auto se nejdříve vysuší a rozmontuje. Vyčerpají se všechny tekutiny v něm - palivo, olej, brzdová kapalina i chladící směs. Druhotné suroviny, jako třeba sklo, guma, oleje a akumulátory se skladují a pak předávají jiným zpracovatelům. Vysvětluje Jaroslaw Kobusz.

Nic z auta nepřijde nazmar, ani neznečistí přírodu. Pozemek, kde stojí vrakoviště musí být vybetonovaný a musí mít v pořádku kanalizaci, aby nic neprosáklo do podzemních vod. Dohlíží na to kontroly z vojvodského úřadu a z ministerstva životního prostředí. Když z auta zůstane jen holá karoserie, nastává poslední etapa recyklace vozu.

V lisu se to, co kdysi bylo autem, změní v balík plechu, který putuje na korbu nákladního auta. To je odveze do Slezska, co města Czestochowa, kde jsou mlýny na šrot. Tam se z vraků připravuje drť, která skončí v tavných pecích.

Milan Kopp, Pavel Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme