Jak se žije německým dopravním policistům

Na čem závisí platy policistů v Německu a jak vysoké jsou; ale také o boji s nehodovostí, společenském postavení policistů a o jejich odborech? O tom všem s vrchním komisařem Michaelem Zeilbeckem, vedoucím oddělení pro potírání dopravních nehod na policejním Prezidiu v Berlíně natáčel David Šťáhlavský.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní zácpa vypadá z ptačí perspektivy | Foto: Jan Rosenauer

Dopravní policisté nemají v Berlíně vůbec jednoduchý život. Pod dohledem mají totiž 5Tis km silnic, z toho necelých sto připadá na dálnice. Každé 4 minuty vyjíždějí policisté k dopravní nehodě. "Dopravní situace v Berlíně, pochopitelně, podobně jako v jiných velkých miliónových městech, musí být pod neustálou kontrolou. Je to neustálý proud vozidel, hustý provoz v němž nezastupitelnou roli hraje dopravní policie. V Berlíně nás policistů je 1000 a naším úkolem je zajistit, aby řidiči i jejich auta byli v pořádku, aby odpovídali požadavkům dopravní bezpečnosti," říká vrchní komisař Zeilbeck.

Statistiky, jak slyšíte nelžou, komisařovi kolegové právě vyjíždějí k jedné ze 125Tis nehod, ke kterým ve městě ročně dochází. Jak ale na pozadí těchto čísel vypadá statistika nejčernější, o počtu usmrcených v Berlíně, ptám se svého hostitele na berlínském policejním prezidiu: "Naštěstí v Berlíně v posledních letech postupně klesá počet dopravních nehod a s tím také počet smrtelných nehod. Před pěti lety to bylo 103 usmrcených, vloni 71. Je to díky systematické kontrole a také lidé si uvědomili, že musí být k sobě ohleduplnější, protože tím chrání vlastně sami sebe."

Dopravním policistům v Berlíně pomáhají i jejich kolegové ze 6/ti policejních ředitelství, z nichž každé má své dopravní oddělení a navíc ještě společnou divizi služeb. Ta zajišťuje např. eskorty VIP hostů, nebo kontroly technického stavu a vytíženosti nákladních automobilů. Zejména ty z Východu, z Polska, Litvy, Ruska jsou časovanou bombou. Přetížené, ve špatném technickém stavu a mnohdy s naprosto nevyhovujícími, sjetými pneumatikami.

"Hlavní součástí naší práce je kontrola rychlosti," pokračuje vrchní komisař Michael Zeilbeck: " Protože překročení povolené rychlosti, nebo nepřiměřená rychlost, to jsou hlavní příčiny dopravních nehod."

Překročit povolenou rychlost, jak vím z vlastní zkušenosti, není v Berlíně vůbec složité, vysvětlení podává opět vedoucí oddělení pro potírání dopravních nehod: "V Berlíně je 75 % komunikací s omezením na 30 km/h, jsou to ulice v obytných čtvrtích, kde si hrají i děti. Dále jsou to úseky, kde nám i přes 50. limit řidiči jezdí až 130 km/h."

Za porušení dopravních předpisů následuje pochopitelně trest, pokuta a také přidělení trestných bodů. Systém dává současně ale možnost všem včas se zastavit a napravit, co se dá. Všechny hříšníky registruje Spolkový úřad motorových vozidel KBA ve Flensburgu. Platí čím dříve tím lépe. Pokud si svou jízdou vysloužíte celkem 8 trestných bodů, můžete si dobrovolnou účastí na doškolovacím kursu vylepšit skóre o 4 plusové body.

Pokud ovšem čekáte na pokání až do rozmezí 9-13, pak si odepíšete už jen 2 body a později, tedy do 17 trestných bodů za stejný bonus musíte navštívit o psychologickou poradnu. 18 je červená, na níž se přichází o ŘP. Určitě vás teď napadalo, zda se nedá dopravní policista nějak obměkčit, uplatit, nebo se s ním dohodnout na pokutě do jeho vlastní kapsy.

Vrchní komisař Zeilbeck takové otázce dlouho nerozuměl: "Všechny přestupky jsou uvedeny v katalogu a podle tabulek se také vyměřuje pokuta. Každý řidič ví, že musí dostat potvrzení o zaplacení a kromě toho přestupek řeší vždy dva policisté, takže uplácení je vyloučeno."

Samozřejmě, že důležitou roli tu hrají také sociální jistoty policistů, které přijímáním úplatků v hodnotě několika desítek eur nehodlají riskovat, stejně jako nezanedbatelné služné: "Platy policistů závisí na hodnosti, službách a výsluze let, ale obecně platí, že jsou stejné jako u ostatních státních zaměstnanců." Měsíční průměr v roce 2003 podle Spolkového statistického úřadu dosahoval 3,736 eur, což je o necelých 1,500 eur více než průměr obyčejných zaměstnanců. Navíc němečtí policisté mají také své odbory, které se starají např. o pravidelnou indexaci platů.

"Vztahy mezi odbory a vedením policie regulují zákony. Odbory mají svá práva a zaměstnavatel zase své povinnosti, někdy to pochopitelně vytváří třecí plochy. Zatím se ale vždy podařilo najít východisko," uzavírá vrchní policejní komisař Michael Zeilbeck.

David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme