Jak se žije německým dopravním policistům
Na čem závisí platy policistů v Německu a jak vysoké jsou; ale také o boji s nehodovostí, společenském postavení policistů a o jejich odborech? O tom všem s vrchním komisařem Michaelem Zeilbeckem, vedoucím oddělení pro potírání dopravních nehod na policejním Prezidiu v Berlíně natáčel David Šťáhlavský.
Dopravní policisté nemají v Berlíně vůbec jednoduchý život. Pod dohledem mají totiž 5Tis km silnic, z toho necelých sto připadá na dálnice. Každé 4 minuty vyjíždějí policisté k dopravní nehodě. "Dopravní situace v Berlíně, pochopitelně, podobně jako v jiných velkých miliónových městech, musí být pod neustálou kontrolou. Je to neustálý proud vozidel, hustý provoz v němž nezastupitelnou roli hraje dopravní policie. V Berlíně nás policistů je 1000 a naším úkolem je zajistit, aby řidiči i jejich auta byli v pořádku, aby odpovídali požadavkům dopravní bezpečnosti," říká vrchní komisař Zeilbeck.
Statistiky, jak slyšíte nelžou, komisařovi kolegové právě vyjíždějí k jedné ze 125Tis nehod, ke kterým ve městě ročně dochází. Jak ale na pozadí těchto čísel vypadá statistika nejčernější, o počtu usmrcených v Berlíně, ptám se svého hostitele na berlínském policejním prezidiu: "Naštěstí v Berlíně v posledních letech postupně klesá počet dopravních nehod a s tím také počet smrtelných nehod. Před pěti lety to bylo 103 usmrcených, vloni 71. Je to díky systematické kontrole a také lidé si uvědomili, že musí být k sobě ohleduplnější, protože tím chrání vlastně sami sebe."
Dopravním policistům v Berlíně pomáhají i jejich kolegové ze 6/ti policejních ředitelství, z nichž každé má své dopravní oddělení a navíc ještě společnou divizi služeb. Ta zajišťuje např. eskorty VIP hostů, nebo kontroly technického stavu a vytíženosti nákladních automobilů. Zejména ty z Východu, z Polska, Litvy, Ruska jsou časovanou bombou. Přetížené, ve špatném technickém stavu a mnohdy s naprosto nevyhovujícími, sjetými pneumatikami.
"Hlavní součástí naší práce je kontrola rychlosti," pokračuje vrchní komisař Michael Zeilbeck: " Protože překročení povolené rychlosti, nebo nepřiměřená rychlost, to jsou hlavní příčiny dopravních nehod."
Překročit povolenou rychlost, jak vím z vlastní zkušenosti, není v Berlíně vůbec složité, vysvětlení podává opět vedoucí oddělení pro potírání dopravních nehod: "V Berlíně je 75 % komunikací s omezením na 30 km/h, jsou to ulice v obytných čtvrtích, kde si hrají i děti. Dále jsou to úseky, kde nám i přes 50. limit řidiči jezdí až 130 km/h."
Za porušení dopravních předpisů následuje pochopitelně trest, pokuta a také přidělení trestných bodů. Systém dává současně ale možnost všem včas se zastavit a napravit, co se dá. Všechny hříšníky registruje Spolkový úřad motorových vozidel KBA ve Flensburgu. Platí čím dříve tím lépe. Pokud si svou jízdou vysloužíte celkem 8 trestných bodů, můžete si dobrovolnou účastí na doškolovacím kursu vylepšit skóre o 4 plusové body.
Pokud ovšem čekáte na pokání až do rozmezí 9-13, pak si odepíšete už jen 2 body a později, tedy do 17 trestných bodů za stejný bonus musíte navštívit o psychologickou poradnu. 18 je červená, na níž se přichází o ŘP. Určitě vás teď napadalo, zda se nedá dopravní policista nějak obměkčit, uplatit, nebo se s ním dohodnout na pokutě do jeho vlastní kapsy.
Vrchní komisař Zeilbeck takové otázce dlouho nerozuměl: "Všechny přestupky jsou uvedeny v katalogu a podle tabulek se také vyměřuje pokuta. Každý řidič ví, že musí dostat potvrzení o zaplacení a kromě toho přestupek řeší vždy dva policisté, takže uplácení je vyloučeno."
Samozřejmě, že důležitou roli tu hrají také sociální jistoty policistů, které přijímáním úplatků v hodnotě několika desítek eur nehodlají riskovat, stejně jako nezanedbatelné služné: "Platy policistů závisí na hodnosti, službách a výsluze let, ale obecně platí, že jsou stejné jako u ostatních státních zaměstnanců." Měsíční průměr v roce 2003 podle Spolkového statistického úřadu dosahoval 3,736 eur, což je o necelých 1,500 eur více než průměr obyčejných zaměstnanců. Navíc němečtí policisté mají také své odbory, které se starají např. o pravidelnou indexaci platů.
"Vztahy mezi odbory a vedením policie regulují zákony. Odbory mají svá práva a zaměstnavatel zase své povinnosti, někdy to pochopitelně vytváří třecí plochy. Zatím se ale vždy podařilo najít východisko," uzavírá vrchní policejní komisař Michael Zeilbeck.