Jak ujet sto kilometrů za 18 korun? Elektrickou tříkolkou z Polska

Chtěli byste jezdit autem, jehož provoz na sto kilometrů je levnější než vyfénování vlasů? Autem, které připojíte do běžné zásuvky a které až doslouží, tak se kompletně zrecykluje? Pak musíte do Polska.Tam ho totiž vyrábí. Zelenou elektrickou tříkolku pro dvě osoby zblízka otestoval i varšavský zpravodaj Českého rozhlasu Petr Vavrouška.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Elektromobil RE-VOLT se vyrábí v polském Pruszkowě

Elektromobil RE-VOLT se vyrábí v polském Pruszkowě | Foto: S.A.M. RE-VOLT

„Naše auto je takovou předzvěstí revoluce, která v automobilovém průmyslu vybuchne tak za dva tři roky,“ říká uvnitř elektrické tříkolky Mariusz Wnukiewicz.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Zblízka Petra Vavroušky o polském elektromobilu

Jsme v Pruszkowě nedaleko Varšavy. „Toto je montážní hala, tady dáváme auta dohromady. Nejdříve karoserie, pak podvozky a nakonec testujeme, jestli dobře brzdí, jestli vše funguje, jak má,“ vysvětluje Mariusz a zapíná hever, abychom se na vůz podívali zblízka.

„Téměř všechny vozy míří na export, především do Švýcarska a Německa. Pro Poláky je auto pořád velmi drahé, v přepočtu stojí asi 400 tisíc korun. Výši ceny dělá hlavně elektronika a baterie, která je vůbec nejdražší částí vozu. Ale věřím, že časem bude hodnota baterií klesat, a elektrická auta tak budou levnější,“ doufá pan Zbyszek, jeden z projektantů vozu RE-VOLT, a otevírá kapotu.

„Jak vidíte, moc místa pod kapotou není a všechno jsme tam museli nacpat - nabíječku, baterii, chlazení, topení a zásobník na vodu do ostřikovače,“ ukazuje pan Zbyszek.

„Auto nemá žádné emise, spotřebuje velmi málo energie. Sto kilometrů jízdy vás vyjde na 20 korun, to je méně, než stojí litr benzinu. Je téměř nehlučné, z 98 procent je recyklovatelné,“ dodává pan Mariusz a vede mě k zelené tříkolce.

„Tady máte plyn a brzdu, stejně jako v každém autě s automatickou převodovkou, ta tady ale není. Máte tlačítka jízda dopředu a jízda dozadu. Zkuste si to,“ vybízí Mariusz.

Auto do zásuvky

Motor je skoro neslyšitelný, v autě se cítím poměrně nebezpečně. Není to vůz, se kterým byste měli jezdit po dálnici D1 z Brna do Prahy, ale maximálně na nákupy a zpátky domů.

„Nevýhodou je určitě to, že auto nemá zavazadlový prostor, ale pokud pojede jedna osoba, nákup může dát na sedadlo spolujezdce,“ navrhuje Mariusz.

Říká mi, že se prý zbytečně za volantem bojím, a tak mi to ukáže. Jedeme do města. Postupně zrychlujeme až na 70 kilometrů v hodině. Tříkolka se chová docela klidně. Vybavení auta je sice velmi spartánské, ale nesedíme v jaguaru.

„Jsme zpátky na místě. Jak vidíte, byli jsme v normálním provozu, jeli jsme docela rychle a nic se nám nestalo,“ oznamuje mi Mariusz a ukazuje to nejdůležitější: na nabití auta stačí úplně běžná zásuvka.

„Tady vpředu máme takový poklop. Vytáhnete z něj šňůru z klasickou zástrčkou, strčíte do zásuvky a za čtyři hodiny se auto nabije. To je budoucnost. Myslím si, že nemáme jinou možnost, dnes už všechny koncerny přemýšlí nad elektrickými vozy. Perpetuua mobile se asi nedočkáme,“ předpovídá projektant.

Petr Vavrouška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme