Za pád mostu v Janově může přetržení nosného lana. Ostatní teorie jsou fantaskní, míní architekt

Pád mostu v Janově mohlo spustit prasknutí ocelového nosného lana. Za hodnověrnou pracovní hypotézu to v pátek před novináři označil architekt Antonio Brencich, který je členem komise vyšetřující neštěstí. Informoval o tom deník La Repubblica.

Janov (Aktualizováno: 16:55 17. 8. 2018) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Říká se, že zřícení spustilo prasknutí nosného lana. Existují svědectví a videozáznam, které tomu nasvědčují,“ řekl dále Brencich, který učí na janovské univerzitě.

Podle architekta ale ke zhroucení konstrukce nepřispělo nadměrné zatížení. „Déšť, blesky, nadměrné zatížení – to jsou všechno fantaskní hypotézy, které (komise – pozn. red.) ani nebere v úvahu,“ dodal.

Vypadá to, že selhalo nosné lano. Pád mostu ale mohlo zapříčinit více faktorů, myslí si odborník

Číst článek

Lana na pylonech janovského mostu jsou zakrytá betonem, který je měl chránit před korozí. Brencich ihned po neštěstí v televizi RaiNews 24 uvedl, že kvůli zakrytí lan betonem se jejich stav těžko monitoroval.

Odebrání koncese

I podle odborníka na betonové konstrukce Vladislava Hrdouška z ČVUT může být příčinou pádu mostu v Janově selhání nosného lana.

„Myslím, že je most pečlivě založen na hlubinných základech a nepředpokládal bych, že pravou příčinnou zřícení je sesuv půdy,“ vysvětlil už v úterý pro Český rozhlas Hrdouška.  

„Z těch záběrů usuzuji, že spíše selhalo nosné lano,“ dodal.

Nevyloučil však - jako architekt Antonio Brencich - možnost, že by mohlo jít o souběh více faktorů, o kterých se v médiích spekuluje.

Šestičlennou vyšetřovací komisi ustavilo italské ministerstvo dopravy ve čtvrtek. Vede souběžné vyšetřování příčin neštěstí.

Po jasném vyvození zodpovědnosti za tragédii chce prokuratura obvinit viníka z vícenásobného usmrcení z nedbalosti, zavinění katastrofy a z ohrožení bezpečnosti dopravy.

Premiér Giuseppe Conte také uvedl, že vláda nebude čekat na výsledky vyšetřování a provozní firmě Autostrade odejme koncesi.

MOST V JANOVĚ

Morandiho dálniční most v Janově se začal budovat roku 1963 a slavnostní otevření se konalo 4. září 1976. Celá stavba měla délku 1102 metrů a samotná mostovka se nacházela ve výšce 45 metrů nad zemí. Jeho architekt Riccardo Morandi tehdy využil moderní závěsné konstrukce a předpjatého betonu, což umožnilo tenkou nosnou konstrukci. Šikmé závěsy na mostě pak tvořily pružnou podporu stavby. Ke zhrocení části mostu došlo v úterý 14. srpna 2018, kdy podle prvotního vyšetřování mohlo dojít k přetržení nosného lana vlivem postupující koroze. Kvůli podobné příčině se v Praze-Troji zřítila loni v prosinci lávka pro pěší.

pla, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme