Japonci postaví v Indii trať pro šinkanseny. Jezdit po ní budou rychlostí až 350 kilometrů v hodině

Indie zahájila budování vysokorychlostní železnice. Ve čtvrtek premiéři obou zemí, Šinzó Abe a Narendra Modi, položili základní kámen projektu, který má nahradit zastaralou železniční síť. Indie patří co se počtu přepravených pasažérů týče ke světovým velmocím, na druhé straně ale v této asijské zemi zahyne při vlakových neštěstích nejvíce lidí.

Nové Dillí Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Japonský rychlovlak Šinkansen | Zdroj: Wikimedia Commons

Rychlovlaky spojí město Ahmadábád ležící v západoindickém státě Gudžarát s finančním centrem Bombají. Trať s celkem dvanácti stanicemi dlouhá 508 kilometrů povede většinou nad povrchem, procházet ale má i nejdelším tunelem v Indii, který bude měřit 21 km, z toho sedm kilometrů povede pod mořem.

Na severu Indie vykolejil vlak. Nehoda si vyžádala 23 životů, dalších 64 lidí je zraněno

Číst článek

Soupravy, které pojmou 750 cestujících, mají jezdit 320 až 350 kilometrovou rychlostí, cesta tak v té rychlejší variantě potrvá dvě hodiny a sedm minut. V případě, že vlak bude stavět ve všech stanicích, tak to zvládne za necelé tři hodiny, což je ale proti současným osmi hodinám velké zrychlení. Podle plánů by trať měla být hotová do konce roku 2022. Tedy za pět let.

Stavbu budou financovat z téměř 85 procent Japonci, a to formou půjčky, kterou bude Indie následně Tokiu splácet padesát let. Jde totiž o projekt za sedmnáct miliard dolarů, tedy v přepočtu asi 375 miliard korun.

Japonský premiér Šinzó Abe a jeho indický protějšek Narendra Módí při zahájení stavby vysokorychlostní železnice. | Zdroj: Reuters

Současná indická vláda ale chce naplnit své předvolební sliby týkající se právě investic do rozvoje zastaralé železniční sítě, která pochází ještě z koloniální éry. Přitom každý den v Indii cestuje vlakem 22 milionů lidí. Investice mají dosáhnout 134 miliard dolarů.

Klid na neklidné hranici? Indie stáhla vojáky ze sporného území na hranici s Čínou

Číst článek

Špatný stav kolejových tratí se také odráží na vysokém počtu obětí vlakových neštěstí. Každý rok totiž zahyne na indických železnicích až 15 tisíc lidí. Vládní zpráva z roku 2012 dokonce označuje tuto statistiku doslova za „masakr na kolejích“. I proto také premiér Modi po nedávné tragické nehodě ve státě Uttarpradéš, při které zemřelo přes dvacet osob, odvolal ministra železnic.

Indie si nevybrala Japonsko jako partnera při stavbě železnice náhodou. Má totiž nejdelší zkušenosti s vysokorychlostní železnicí. Šinkanseny tam začaly jezdit už na začátku 60. let minulého století a patří k nejbezpečnějším vlakům na světě.

Dalším důvodem je snaha postavit se rostoucímu vlivu Číny. Indie a Japonsko spolu proto úzce spolupracují i v dalších oblastech, pořádají společná vojenská cvičení a v Indii je také v současnosti už na 1500 japonských firem. Společně také chtějí investovat v Africe.

Robert Mikoláš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme