Jeden pilot možná nebyl při pádu airbusu v kokpitu, píšou New York Times

Vyšetřovatelé se dál snaží zjistit příčinu havárie letadla společnosti Germanwings, které se zřítilo ve francouzských Alpách. Experti zatím nezveřejnili podrobnosti ohledně informací, které získali z jedné z černých skříněk. Americký list New York Times však – s odvoláním na vyšetřovatele – tvrdí, že záznam naznačuje, že jeden ze dvou pilotů zůstal mimo kabinu a nemohl se dostat zpět k řízení stroje.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Záchranáři pokračují se zajišťováním místa havárie a hledáním druhé černé skříňky s technickými údaji o letu | Zdroj: Reuters

Na počátku letu se piloti podle médií spolu normálně německy baví.

"Pak je slyšet hluk od posouvaného křesla, dveře, které se otevřou a zase zavřou, zvuky, které naznačují, že někdo klepe na dveře. Od tohoto momentu se už neodehrává žádná konverzace," citoval The New York Times svůj zdroj ve vyšetřovatelském týmu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Neoficiální informace z vyšetřování havárie letadla uvádějí, že jeden z pilotů letadla nebyl před nehodou v kokpitu. Více od Jana Šmída

"Ten člověk venku lehce klepe na dveře, ale nikdo se neozývá," napsal dále deník. "A pak udeří na dveře silněji, ale pořád žádná odpověď. Až do konce nikdo nezareagoval." Podle vyšetřovatele je na záznamu slyšet, že se marně pokouší vyrazit dveře.

Podle jedné verze mohl pilot v kokpitu spáchat sebevraždu, podle druhé mu neotevřel úmyslně. Podle amerického deníku se v kabině letounu muselo stát něco neobvyklého. Příčinou pádu tak nemusela být technická závada stroje.

Do Francie míří blízcí obětí zříceného airbusu, Lufthansa vyslala dva speciály

Číst článek

Z nahrávky podle média nevyplývá, proč pilot z kokpitu odešel, ani zda šlo o kapitána, nebo druhého důstojníka.

O kapitánovi stroje je známo, že byl označován za zkušeného, pro Lufthansu a Germanwings pracoval přes deset let a že měl nalétáno více než 6000 hodin. O kopilotovi Lufthansa uvedla, že u Germanwings byl od roku 2013 a že měl na kontě 630 letových hodin.

Kokpit Airbusu 320 | Foto: Reuters

Mnozí letečtí experti jsou pohoršeni, že se informace dostaly na veřejnost. Nejprve je dostal list The New York Times a poté agentura AFP. Lidí, kteří slyšeli záznam, bylo více, například policie. Vyšetřovatelé informace dosud nevyvrátili.

„Všechno to vypadá velmi nepravděpodobně, pracovníci úřadu pro letectví jsou velmi seriózní a zveřejňují pouze ověřené informace. Také si dávají pozor, aby se nic nedostalo ven předčasně. K informaci, že se pilot nemohl dostat dovnitř, musím dodat, že mnohá letadla mají kódy, pomocí kterých dveře otevřít můžete,“ prohlásit letecký expert stanice France Info Frederic Beniada.

Přehrát

00:00 / 00:00

Piloti havarovaného letadla se podle některých zdrojů chovali podivně. O nehodě mluví Pavel Polák a kapitán Airbusu A320 Karel Mündel

Před spekulacemi o vyšetřování leteckého neštěstí varuje Německo. Stejně jako Lufthansa, která je mateřskou firmou Germanwings, odmítlo komentovat zprávu o údajném dění v kokpitu.

"Žádné spekulace, tedy i spekulace o dílčích výsledcích, nejsou v zájmu postižených rodin," řekl německý ministr vnitra Thomas de Maizière. Dodal, že o zprávách The New York Times slyšel, ale nemůže a ani je nechce komentovat.

Francouzský vyšetřovací a analytický úřad pro bezpečnost civilního letectví (BEA) nevydal k informacím The New York Times žádné prohlášení.

Německé noviny uveřejnili smuteční oznámení 16 studentů a 2 učitelek z gymnázia Haltern, kteří zahynuli v letadle | Foto: Reuters

Od teroristických útoků ze září 2001 je z bezpečnostních důvodů nemožné otevírat dveře pilotní kabiny zvenčí.

„Bylo zavedeno pravidlo, že v případě, že jeden z pilotů bude potřebovat opustit kokpit, tak tam místo něj musí nastoupit někdo z kabinového personálu, aby tam zbylý pilot nezůstal sám,“ říká bývalý pilot Václav Vašek.

Letecké neštěstí ve Francii prý zkomplikuje přebudování Lufthansy

Číst článek

Dveře kokpitu se automaticky zamknou, jakmile se zavřou. Lze je otevřít pouze zevnitř. Podle některých svědků se ale dají u některých typů letadel otevřít díky zvláštnímu nouzovému kódu.

Oficiálně ale v případě, že se do kokpitu potřebuje dostat kabinový personál, musí se nejprve spojit pojítky a s jedním z pilotů se domluvit, že chce vejít dovnitř a říct smluvené heslo.

„V případě, že tam zůstane jeden pilot, který je při smyslech, vědomí a normálně funguje, tak není důvod, aby se stala nehoda. Je řada letadel, která řídí jen jeden pilot," připomíná Vašek.

Německý Bundestag uctil dnes minutou ticha památku obětí leteckého neštěstí | Foto: Reuters

Německý parlament dnes uctil minutou ticha památku obětí leteckého neštěstí. Vzpomínkou na ně také jednání Bundestag zahájil.

"Každý z nás má představu, co takováto zpráva znamená pro vlastní rodinu, pro nejbližší přátele. Držíme smutek s příbuznými obětí a jejich přáteli. Vyjadřujeme jim naši nejhlubší soustrast," řekl předseda Bundestagu Norbert Lammert, který zároveň poděkoval více než šesti stovkám záchranářů, kteří pracují na místě neštěstí ve velmi obtížných podmínkách.

Letadlo Lufthansy odletělo s příbuznými obětí z Düsseldorfu kolem deváté hodiny | Foto: Reuters

Airbus A320 německých nízkonákladových aerolinek Germanwings nad Francií začal v úterý dopoledne náhle klesat z cestovní hladiny takřka 12 000 metrů nad mořem do dvou tisíc metrů, kde narazil do hor.

Piloti nevyslali žádný nouzový signál, což učinilo francouzské řízení letového provozu. Poslední hlášení z pilotní kabiny se týkalo rutinní žádosti o povolení, aby stroj mohl pokračovat v letu.

Při neštěstí zemřelo 150 lidí, kteří pocházeli z celkem 16 zemí.

Policie ani vládní představitelé sice žádnou možnou příčinu tragédie nevyloučili, za nejméně pravděpodobný ale označili případný teroristický útok. Jako málo pravděpodobné vidí úřady také explozi nebo náhlý pokles tlaku v kabině.

„Jestliže se tvrdí, že někdo dlouho bouchal na dveře kokpitu, tak k letadle nedošlo ke ztrátě přetlaku, protože první, kdo by byl v bezvědomí, by byl ten bouchající, protože nemá kyslíkovou masku,“ vysvětluje kapitán Airbusu A320 Karel Mündel.

Záchranáři v průběhu středy nalezli první pozůstatky obětí a nyní v těžko přístupné oblasti francouzských Alp pokračují se zajišťováním místa havárie a hledáním zbývající druhé černé skříňky s technickými údaji o letu.

„Informace z jedné černé skříňky mohou stačit k tomu, že si uděláme nějaký obrázek o tom, co se dělo v kokpitu. K nějakým závěrům se dobrat můžeme. Tento letoun je konstruovaný tak, že v případě, že dojde k nějaké závadě, jeho systém identifikace ji zhodnotí a vyšle tři druhy informací: Jednak k pilotům, kteří okamžitě jednají podle standardních postupů, dále k výrobci a provozovateli,“ dodává bývalý pilot Václav Vašek.

Černá skříňka nahrává komunikaci v pilotní kabině a letové údaje | Foto: ČTK

Jan Šmíd, Lenka Kabrhelová, Pavel Polák, Michaela Vydrová, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme