Jeden z mála posuvných mostů nalezneme v Gižycku

Mosty odjakživa sloužily ke spojení břehů řek, nebo k překlenutí hlubokých údolí. Padací mosty na hradech byly součástí obranných opatření. Zvedací mosty na plavebních kanálech umožňují lodím proplout mezi silnicemi. V polském městě Gižycko v oblasti Mazurských jezer je na jednom z kanálů také takový most. Jenže není zvedací, ale odsuvný.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

most

most | Foto: Pavel Novák | Zdroj: Český rozhlas

Je jedním z mála takto fungujících mostů v Evropě. Při svých cestách se u něj zastavil i náš varšavský zpravodaj Pavel Novák.

Most přes kanál spojující jezera Niegocin a Kisajno postavili v roce 1889 Němci, když se ještě Gižycko jmenovalo Lötzen a bylo ve Východním Prusku. Technické řešení otevírání 20 metrů dlouhého a 8 metrů širokého mostu bylo tehdy unikátní.

Most se totiž tak jak to bylo obvyklé nezvedal do výšky, ale s pomocí mnoha převodů odsouval na bok k nábřeží. Dodnes stačí na jeho otočení jediný člověk. 67letý Jan Karpowicz si prací strážce mostu přivydělává k důchodu. Mostem otáčí už 4 roky. Proč ale 100 tunový most obsluhuje ručně ? Dnes v éře elektřiny?

"Předělali mechanismus na elektrický v 70.letech, ale ten se porouchal a most se 20 let nedal používat. Teď je 8 let po rekonstrukci a zase šlape jako hodinky. Tak jako kdysi," odpovídá. Most se pro lodě otevírá 6 x denně na půl hodiny. Jinak slouží místní dopravě. Obyvatelé Gižycka znají hodiny, kdy je most pro auta zavřený zpaměti. Pro ostatní jsou daleko před mostem vyvěšené informační tabule se semaforem. Panu Janovi trvá otočení mostu přesně 5 minut.

Nejdříve musí most pomocí systému převodů trochu nadzvednout a pak klikou zasazenou do vozovky mostu otočit.

"Můžete si to zkusit, když budete chtít. Přijďte za půl hodiny," napovídápan Jan. Přišel jsem a pohnul klikou. Otáčet most není právě snadné. S velkou klikou je třeba obejít 9 x dokola, než se celý most přesune od jedné strany nábřeží a překlene kanál.

Most je zase možné otevřít. Čekající auta mohou projet. Jan Karpowicz říká, že občas se před mostem vodáci vztekají, že už se chystá most zavřít a oni nestačili projet. Musí pak 3 hodiny čekat. Jenže on má svůj rozvrh. V určenou hodinu musí být most zase mostem. Co kdyby tudy chtěli projet sanitka, nebo hasiči ? A k tomu přece mosty jsou, aby lidem zkracovaly cestu.

Milan Kopp, Pavel Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme