Kapitán Concordie poprvé přiznal chybu, pátrání po obětech pokračuje
Kapitán ztroskotané výletní lodi Concordia poprvé přiznal, že udělal navigační chybu. Vyšetřovatelům řekl, že plavidlo odklonil pozdě. Přepis jeho výpovědi unikl do italských médií.
Italská televize také zveřejnila první telefonát mezi velením lodi a přístavem v Livornu. Někdo z cestujících nejprve hovořil o tom, že na lodi nejde elektřina a plavidlo se začalo naklánět. Velení lodi ale řeklo, že jde pouze o přerušení dodávky proudu, které se prošetřuje.
Jakoukoli pomoc z pevniny velení Concordie odmítlo. Kapitána a možná i některé jeho spolupracovníky to usvědčuje z toho, že situaci nejen podcenili, ale i vědomě lhali.
Případ ztroskotání Concordie sleduje i spolupracovník Českého rozhlasu Josef Kašpar
Mezitím pokračuje vyšetřování. Do dvou dnů prokurátor předloží odvolání proti rozhodnutí soudkyně pro předběžné vyšetřování, která povolila kapitánovi domácí vězení. Mimo jiné se prošetřuje přítomnost mladé ženy vedle kapitána na kapitánském můstku, kde rozhodně být neměla.
Pátrání zatím pokračuje
Italští záchranáři dnes obnovili pátrání po asi dvacítce pohřešovaných. V době nehody bylo na palubě 4200 lidí, oficiálně je potvrzena smrt 11 z nich. Potápěči dnes informovali, že jejich akce potrvá 12 až 24 hodin. Práci jim ztěžuje nepříznivé počasí.
Záchranáři mají čas jen do zítřka, kdy má začít vát mistrál, silný studený vítr, který zvedá až 4 metrové vlny. Loď se už dnes ráno posunula téměř o metr blíže k 88 metrové propasti. Záchranáři na ní proto pomocí vrtulníku umístí radar, který má každou vteřinu kontrolovat případný další posun.
Prohledávání vraku Concordie brání rozbouřené moře
Číst článek
Vítr a vysoké vlny můžou narušit také pokusy o vyčerpání více než 2 tisíc tun pohonných hmot, které jsou na palubě Concordie.
Záchranáři mají za úkol pokusit se prohledat kajutu kapitána, vyprostit druhou část černé skříňky a lodní trezor. Jeden z velitelů záchranných skupin řekl, že dnešní den je poslední, ale definitivní rozhodnutí závisí na tom, jestli zítra neklidné moře loď posune, nebo ne.
Do pěti dnů musí majitel lodi, společnost Costa, rozhodnout o způsobu likvidace vraku. Jestli se celá loď odtáhne nebo bude rozřezaná na místě na kusy. Záleží ovšem na tom, jestli se Concordia na místě udrží.
Ministr pro životní prostředí Corrado Clini oznámil, že vláda připravuje nové normy pro plavbu velkých lodí poblíž přírodních mořských rezervací. Hodlá plavbu v těchto zónách drasticky omezit.
