Každý čtvrtý Američan sdílel falešnou zprávu. Fake news poznáme, tvrdí většina z nich

Ve Spojených státech se hovoří o tom, že tamní listopadové prezidentské volby ovlivnilo mimo jiné množství nezdrojovaných či záměrně lživých zpráv, takzvaných fake news, které se během vyostřené kampaně vynořily. Jak nyní ukázal průzkumu Pew Research Center, fake news sdílela až čtvrtina Američanů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Smartphone, ilustrační foto | Foto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

Patrně nejznámějším příkladem dopadu fake news během prezidentských voleb v USA je aféra „pizzagate“. Nepravdivá informace podle všeho přiměla muže ze Severní Karolíny ke střelbě z poloautomatické pušky ve washingtonské pizzerii. Zpráva tvrdila, že Hillary Clintonová společně s šéfem svého volebního štábu Johnem Podestou řídí skrze pizzerii sexuální zneužívání dětí.

A právě na to, jak Američané fake news vnímají, se zaměřil průzkum Pew Research Center. Výsledek: dvě třetiny Američanu souhlasí, že falešné zprávy způsobují velké zmatky v základních skutečnostech, aktuálních problémech a událostech. Průzkumu se účastnilo 1002 dospělých Američanů napříč všemi demografickými skupinami.

Jak poznat falešnou zprávu? 9 tipů, jak se vyhnout hoaxům a dezinformacím

Číst článek

Bezmála čtvrtina respondentů, přesněji 23 procent, přitom tvrdí, že sami alespoň jednou sdíleli nějakou takovou falešnou zprávu. A hned 14 procent dotázaných tak činilo úmyslně, respektive věděli, že se nejedná o pravdivou informaci. Oproti tomu 16 procent prý takovou zprávu sdílelo nevědomky a až zpětně si uvědomili, o co se jednalo.

Ještě jednu věc průzkum ukázal. Američané se cítí sebevědomě při rozpoznávání fake news. Řečí čísel: čtyři z deseti Američanů říkají, že jsou si dost jistí a falešnou zprávu poznají. Dalších 45 procent dotázaných pak tvrdí, že falešné zprávy spíše poznají.

100 nejsdílenějších falešných zpráv v Česku: dezinformace mají větší zásah než pravdivé zprávy

Číst článek

Celkově přibližně třetina dotázaných tvrdí, že si všímá obsahu na internetu, který považují za vymyšlený a nepravdivý.

Průzkum také ukázal, že Američané při odhalování a upozorňování na falešné zprávy spoléhají na správce sociálních sítí, politiky i občanskou společnost. Pouze 15 procent si však myslí, že by přímou kontrolu měly mít na starosti všechny tři zmíněné složky.

ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme