Vypnout transpondér a vzít to přes Rusko. Jak KLDR vyzrála na čínské embargo? Pomohla jí Čína

"Severokorejský režim v rámci svých snah o získání peněz používá k dovozu a vývozu zboží lodní dopravní síť. Aby skryla pravý původ tohoto zboží, používá KLDR zastírací klamavé praktiky." | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Existují sankce - a pak cesty, kudy je obejít. Nejnovější zprávy ukazují metody, jimiž KLDR obchází čínské embargo na dovoz uhlí. Do Číny ho totiž pašuje dál, navzdory zákazu i ujišťování Pekingu.

Doporučujeme Pchjongjang - Peking Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Píše se 6. června 2017 a čínská nákladní loď Bai Mei 8 vyráží z přístavu Lien-jün-kang na pobřeží provincie Ťiang-su. Za cíl své cesty prohlašuje ruský Vladivostok. 

Radši bez koňaku a BMW než viset. Severokorejskou elitu sankce nedonutí vrazit Kimovi nůž do zad

Číst článek

Hned o den později však loď uhýbá ze své deklarované trasy a vypíná transpondér, vysílač, který komunikuje s radarem a udává mimo jiné polohu lodi. Místo obeplutí Korejského poloostrova se Bai Mei 8 stáčí na severovýchod a vyráží směrem k Nampcho, velkému severokorejskému přístavu kousek od ústí řeky Tedong. 16. června tu nakládá zásoby uhlí.

Za tři dny, 19. června, vyplouvá jižním směrem a posléze opět aktivuje svůj vysílací systém. Navazuje v místě, kde původně uhnula, a kolem jižního cípu Korejského poloostrova konečně pluje vstříc ruskému pobřeží. Ve Vladivostoku je 24. června a po krátké přestávce, stále se severokorejským uhlím na palubě, se vrací zpět do Číny, konkrétně do přístavu Ning-po (provincie Če-ťiang). 

Plavba Bai Mei 8. | Foto: Repro C-SPAN3

Co a jak s uhlím

Plavba, která doručila uhlí z KLDR do Číny, tak Bai Mei 8 trvala skoro měsíc. Dříve by taková oklika nebyla nutná. Jenže letos v únoru Čína vyhlásila embargo na předtím čilý obchod se severokorejským uhlím. Stalo se tak tři měsíce po dalším rozšíření sankcí, jež na Severní Koreu po zářijovém jaderném testu uvalila Rada bezpečnosti OSN.

INTERAKTIVNĚ: RODOKMEN KIMŮ

Podrobný interaktivní rodokmen nejuzavřenější dynastie světa, která je srdcem režimu KLDR. Od Slunce národa k jeho pravnukům, od komunismu k nacionalismu: projděte se dějinami rodu Kimů: Bludištěm rodu Kimů. Odhalte nejtajnější dynastii světa v interaktivním rodokmenu

Rezoluce 2321 z listopadu 2016 omezila množství uhlí, které Rada svým členům povoluje od KLDR nakoupit: buď na 7 500 000 tun/rok, nebo na množství v ceně 400 870 018 dolarů (podle toho, co je nižší). Tomuto ročnímu limitu se Čína přiblížila už letos v únoru - odtud zákaz Pekingu dovážet od svého vzpurného souseda uhlí. 

Čínské embargo bylo vyhlášeno s plnou pompou, stejně jako zněla hlasitě i prohlášení, že severokorejské uhlí má brány čínských přístavů zavřené. Jak ovšem upozorňuje server NK News, zpravodajské služby Spojených států toto úterý doložily informace, která tvrzení Číny minimálně problematizují.

Satelitní snímky a další zjištění, které představily na zasedání zahraničního výboru americké sněmovny, zachycují mimo jiné právě výše popsanou plavbu Paj Mej 8 - a naznačují tak, že Severokorejci čínské embargo obcházejí a podle všeho přitom spolupracují s Číňany, možná také s Rusy. 

"Severokorejský režim v rámci svých snah o získání peněz používá k dovozu a vývozu zboží lodní dopravní síť. Aby skryla pravý původ tohoto zboží, používá KLDR zastírací klamavé praktiky," uvedl na zasedání náměstek amerického ministerstva zahraničí Marshall Billingslea, který má na starosti otázky nezákonného financování.

Čtyři body na trase lodi Bai Mei 8. Přibližně v polovině Žlutého moře odbočila směrem ke KLDR. | Zdroj: Mapy.cz

Nevěstí to nic dobrého

Bai Mei 8 nebyla jediným citovaným příkladem utajované plavby za severokorejským uhlím. Satelity zachytily také nákladní loď Sun Union jamajské provenience, která na sklonku října nabírala uhlí podél východního pobřeží KLDR. S nákladem pak odplula na sever a zakotvila opět v Rusku, tentokrát v přístavu Nachodka. Zde severokorejské uhlí převzala nákladní loď The Great Spring, která uhelný náklad dopravila do Číny.

Severní Korea chce jadernou zbraň kvůli obraně. Chová se ale jako Hitlerovo Německo, říká expert

Číst článek

"Pokud jsou tyto zpravodajské informace přesné, dokazuje to, že Severní Korea je ochotná utrácet za dopravu svého uhlí výrazně víc - a to jak po finanční, tak po organizační stránce," míní šéfanalytik NK News Leo Byrne. 

Zdůrazňuje také čínský podíl v celé věci. "Informace nezahrnují objem (propašovaného) uhlí ani četnost těchto praktik. Nicméně znamenají, že Rusko a Čína mohou být spoluviníky obchodování, které obchází sankce," říká Byrne. A dodává, že ujišťování Číny o opaku i obchodní statistiky, jimiž Peking své tvrzení dokládá, jsou pravděpodobně falešné - "což pro nejnovější (sankční) rezoluci OSN nevěstí nic dobrého." 

Magdalena Slezáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme