Kniha o antisemitismu v Polsku rozdělila národ

Dnes, kdy si připomínáme na oběti holokaustu, se nemůžeme nevydat tam, kde k systematickému vyvražďování Židů, Romů a dalších skupin obyvatelstva došlo - tedy do dnešního Polska. Známé krakovské vydavatelství ZNAK připravilo právě na leden překlad knížky Strach profesora Jana Tomasze Grosse. Publikace popisuje antisemitismus polské společnosti v prvních dvou poválečných letech a vyvolala celonárodní diskusi i značný odpor některých kruhů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Osvětim

Osvětim | Foto: Pavel Novák | Zdroj: Český rozhlas

Aulu Vysoké školy podnikatelské zaplnili do posledního místa příznivci i odpůrci Jana Tomasze Grosse. Autor vyvolal obrovskou pozornost už knížkou Sousedi - o vyvraždění Židů ve vesnici Jedwabne, kterého se měli dopustit jejich polští sousedé v roce 1941. Jan Tomasz Gross je profesorem sociologie, přednáší ve Spojených státech a pochází z polsko-židovské rodiny. Svou první knížkou šokoval a druhou rozdělil polskou společnost.

Kniha Strach vyvolala kontroverzní reakce nejen v řadách mladých polských nacionalistů, ale také mezi odborníky:

"Gross píše o vraždění Židů, pogromech a vyhánění. To všechno víme, to není nic nového. Knížka je ale cenná především tím, že líčí různé podoby antisemitismu na velmi širokém základě. Zaznamenává tu zkušenost, která je Polákům nedostupná - hrstka Židů, která přežila genocidu, se stala cílem agrese a nepřátelství okolní společnosti. To bylo absurdní. Teď si můžeme představit, co asi cítili Židé, když po válce viděli letáky, vyzývající je, aby táhli pryč z Polska," hodnotí dr. Božena Szaynoková.

Katolický myslitel Zbigniew Nosowski vytýká Grossovi chyby, kterých by se jako odborník neměl dopouštět: "V knížce je příliš mnoho soudce a příliš málo analytika. Je vidět, že vznikla v pospěchu. Formu eseje autor použil jako alibi pro své zkratkovité soudy. Poválečnou historii Polska a vztahy mezi Židy a Poláky je třeba vidět v celé jejich komplikovanosti. Je to spíš práce publicisty než historika - autor je příliš jednostranný a neopírá se o žádná vlastní bádání."

Většina kritiků profesoru Grossovi vyčítá, že se jen okrajově zabývá Poláky, kteří Židům pomáhali. On sám je přitom živým důkazem. Narodil se ze vztahu mezi Polkou a Židem, kterého za druhé světové války ukrývala. Polsko-americký sociolog se ale brání tím, že psal knížku o něčem jiném - o strachu, který vedl Poláky k vraždění svých sousedů.

"Nešlo mi o to, abych obraz polské společnosti zdeformoval nebo ho pošpinil. Píšu o tom, jaké morální škody způsobilo Polákům to, že museli přihlížet, jak Němci vraždili Židy. To by změnilo každého. Poválečný antisemitismus byl polskou společností všeobecně přijímaný a schvalovaný. V mnoha kruzích panovalo přesvědčení, že tomu lotrovi Hitlerovi by se měl postavit pomník za to, že nás osvobodil od Židů," řekl Gross.

Zneklidňuje ho, že v Polsku může být dodnes uznávaný za velkého vlastence a příslušníka elity národa člověk, který je přesvědčeným antisemitou. "Bohužel, značnou odpovědnost nesla a nese katolická církev, která se od těchto projevů nedokázala v praxi distancovat, přestože papež Jan Pavel II. antisemitismus odhalil jako zlo a těžký hřích," upozornil profesor Gross.

Není divu, že špičky polské katolické církve vyzvaly věřící, aby jeho knihu nekupovali a nečetli. Profesorka Barbara Skargová k tomu poznamenala, že mlčením se antisemitismus vyléčit nedá. Knížku Strach si už ale koupilo asi šedesát tisíc čtenářů a v mnoha obchodech už vyprodali poslední zásoby. Vydavetelství ZNAK plánuje dotisk.

Martin Dorazín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme