Košice se připravují na roli hlavního města kultury 2013

Košice budou už příští rok hlavním městem. Nikoli slovenským, ale dokonce evropským hlavním městem kultury. Cílem projektu Košice 2013 je dostat kulturu z divadel a koncertních sálů přímo mezi lidi. Třeba na sídliště, kterých mají Košice víc než dost.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sídliště Luník IX. je symbolem problémů romské menšiny na Slovensku.jpg

Sídliště Luník IX. je symbolem problémů romské menšiny na Slovensku.jpg | Foto: Vojtěch Berger

Opravené Hlavní náměstí v Košicích odkazuje na historii města. Na to jak se tu mísily národnosti, jaký tu byl mezi válkami bohatý společenský život, a jak tu působila řada umělců v čele se spisovatelem a básníkem Sándorem Máraiem.

Hned kousek dál ale začínají nové Košice. Se spoustou paneláků a vzpomínek na nedávnou dobu, kdy v Košicích nešlo o kulturu, ale o miliony tun oceli vyrobené v nedalekých železárnách.

Přehrát

00:00 / 00:00

O přípravách Košic na roli hlavního města kultury natáčel zpravodaj ČRo Vojtěch Berger

Blažena Sedrovičová z neziskové organizace Košice 2013 otevírá dveře do jednoho ze sálů v bývalých kasárnách kousek od centra města. Dnes je to nezávislý kulturní prostor, jeden z těch, na které chtějí Košice v projektu evropské kulturní metropole lákat.

„Pomalu si Košičané zvykají na umění a na to, že ho přenášíme do veřejných prostor. Zvykají si na to, že se v rámci festivalu hraje v tramvajích. Nikoli tedy jen v kamenných institucích, ale snažíme se umění dostat do ulic, do veřejného prostoru,“ vysvětluje Blažena Sedrovičová.

Proto se například začínají na košických sídlištích přestavovat staré tepelné výměníky na komunitní centra, takové kulturní ambasády v panelové džungli.

V centru Košic se jedna z postranních ulic jmenuje ulička Řemesel. Už řadu let je tam spousta obchůdků s řemeslnými výrobky. „Určitě to přispěje ke zvýšení návštěvnosti. Začíná se toho dít více než dříve,“ říká jeden z obchodníků, hrnčíř Igor Macák.

Sami Košičané se o projekt hlavního města kultury hodně hádají. Současné a bývalé vedení projektu se navzájem obviňují, kdo co zkazil a kdo špatně vynaložil kolik peněz.

Nad lokálními spory ale stojí společný zájem. Aby se značka Košice dostala do světa, a aby si západní turisté všimli, že kromě Bratislavy jsou na Slovensku i jiná, možná zajímavější místa.

Vojtěch Berger, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme