Kvůli rozhovoru s maďarským premiérem Orbánem přišlo o práci pět lidí. Někdo ho před tiskem 'vylepšil'

V jednom z maďarských regionálních deníků vyšel překvapivý vánoční rozhovor s premiérem Viktorem Orbánem. Z úst maďarského premiéra v něm zazněly věty, které by od něj asi nikdo nečekal. Jak se později ukázalo, někdo totiž interview „vylepšil" a připsal do něj slova, která Orbán neřekl. Připadem se začala zabývat policie.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Maďarský premiér Viktor Orbán | Foto: Reuters

V regionálním deníku Fejér Megyei Hírlap se maďarský premiér například vracel k nedávnému referendu o přijímání migrantů. Orbán třeba řekl, že se vláda zeptala na názor občanů a k tomu někdo připsal větu: „I když nás nezajímal."

K pasáži o nabírání nových zdravotních sester zase někdo dodal, že se bude v nemocnicích zvedat i počet mrtvol. Samozvaný editor Orbánovi vložil do úst i větu, že jeho strana používá korupci jako nástroj politické diskreditace a že by se lidé měli vrátit k pohanskému výkladu Vánoc.

Do věci se už vložila policie. Stejný rozhovor beze změn vyšel i na internetu, úpravy se ale dostaly pouze do deníku vycházejícího v Orbánově rodném Székesfehérváru.

Vyhazov pro redaktory

Maďarská média píšou, že text někdo pozměnil těsně před tím, než se dostal do tiskárny. O práci už podle agentury AP přišlo pět zaměstnanců deníku včetně zodpovědných redaktorů a šéfredaktorky jiného regionálního deníku. Prostřednictvím jeho redakčního systému někdo totiž do rozhovoru zásahl. Vedení deníku se premiérovi omluvilo.

Případ je zajímavý i tím, že v něm figuruje Orbánův přítel, miliardář Lörinc Mészáros. Vydavatelství regionálního deníku Fejér Megyei Hírlap totiž před časem koupila mediální skupina Mediaworks, jak píše SME.sk.

Právě tento mediální dům je podle maďarských médií napojený na maďarského miliardáře a Orbánova kamaráda z dětství Lörince Mészárose. Mediaworks také nedávno koupila a následně uzavřela největší opoziční levicový deník Népszabadság. Své napojení na tuto mediální skupinu Meszáros nepopírá.

'Všechno je možné'

Na otázku maďarský médií, jestli se chystá kupovat nějaký deník, se smíchem odpověděl těsně před akvizicí Népszabadságu Mészaros slovy, že je „všechno možné".

Agentura Reuters zároveň píše, že Orbánův vliv na maďarská média může v příštím roce vzrůst. Na prodej jsou totiž dva ze tří konkurentů mediálního domu Mediaworks, a to za ceny, které nejsou tržní, jak tvrdí šéfredaktor deníku Délmagyarország Zoltan Koti. Podle něj je motivace pro prodej politická, protože v roce 2018 se v Maďarsku konají volby.

Pokud provládní mediální dům Mediaworks ovládl vydavatele Lapcom a Russmedia, měl by podle agentury Reuters v podstatě monopol na maďarský tisk. Orbánova vláda ale popírá jakékoliv zapojení do změn vlastnictví médií v Maďarsku.

Viktor Daněk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme