Chudý Laos si nechal Číňany postavit supermoderní železnici – a stal se nejzadluženější zemí světa

V postcovidovém světě dluží kdekdo – také celé státy, a dokonce i bohatá Evropská unie. Jenže není dlužník jako dlužník a ani věřitelé nejsou všichni stejní. Hlavně malé slabé státy totiž uvízly v síti gigantických dluhů, které na ně pečlivě upletla Čína. A pokud jim bude hrozit státní bankrot, budou politici a generálové, kteří smlouvy podepsali, už dávno mimo politiku.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boten–Vientiane railway aneb čínská železnice pro Laos

Trať výrazně zrychlila dopravu v zemi a se sousedními státy | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Ještě před 20 lety trvala 600 kilometrů dlouhá cesta mezi laoskou metropolí Vientiane a městem Boten na laosko-čínské hranici po silnici tři dny a dvě noci.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý pořad Za obzorem Davida Jakše

Vedle řidiče pospával celou cestu voják s kalašnikovem, protože ozbrojené gerily občas někoho přepadly a kdo se bránil, toho zastřelily. Kdo se nevešel do obstarožního autobusu, musel na střechu – cestovat mohla ale i zvířata. Dnes trvá cesta Lao–China Railway napříč divokými horami skrz tunely a přes divoké řeky vlakem necelé čtyři hodiny.

Čínský rychlovlak přenesl chudý lidově demokratický Laos do 21. století jen za pět let. Laos tak získal železniční spojení nejen s Čínou, ale i Ruskem, střední Asií a celou Evropou.

„Napojení na čínskou železnici, jednu z nejvýkonnějších a nejspolehlivějších na světě – to je obrovský benefit pro všechny členské země ASEANu. Podaří se tím držet ceny zboží i dopravy v rozumných mezích a omezí se kamionová doprava, která má tak špatný dopad na životní prostředí,“ tvrdí badatelka z prestižní pekingské univerzity.

Sinolog: Cesty na Tchaj-wan jsou politický marketing. Ale i díky nim země zůstává geopoliticky samostatná

Číst článek

„Tato železnice je jednou z nejdůležitějších dopravních staveb na nové Hedvábné stezce bez ohledu na to, jak efektivní nakonec tento projekt bude,“ dodává.

Laos dluží miliardy

Velké obavy odborníků ale budí způsob, jakým má Laos, jedna z nejchudších zemí Asie, své závazky splácet. Peking chudé pětimilionové zemi vystavil účet na šest miliard dolarů – tedy jen oficiálně.

Ve skutečnosti může dlužní úpis dosahovat osmi, možná i deseti miliard dolarů. Roční HDP Laosu je aktuálně 12 miliard dolarů, takže pokud platí tento utajený scénář, dluh Laosu vůči Číně momentálně přesahuje 80 procent jeho národního HDP. A v tom případě je Laos nejzadluženější zemí světa a současně i největším dlužníkem Číny, větším než Pákistán, Srí Lanka, Etiopie nebo Keňa.

Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu Za obzorem Davida Jakše v úvodu článku.

David Jakš, lup Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme