Le Monde, Libération i Google ve Francii společně bojují proti dezinformacím. Spustili CrossCheck

Koalice 37 francouzských a mezinárodních médií, podporovaných firmou Google a mediální sítí First Draft, v úterý spustila internetový server CrossCheck jako společnou platformu pro ověřování informací a vyvracení nepravdivých tvrzení, které by mohly narušit nadcházející prezidentské volby. Francouzi budou volit nového prezidenta ve dvou kolech, v dubnu a květnu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Francouzští prezidentští kandidáti. Zleva: socialista Benoit Hamon, republikán Francois Fillon a předsedkyně Národní fronty Marine Le Penová | Foto: Wikimedia Commons, Marie-Lan Nguyen, Blandine Le Cain, Ulysse Bellier

CrossCheck si například všímá informace šířící se po sociálních sítích, podle které se vůdkyně Národní fronty a favoritka prvního kola voleb Marine Le Penová pozastavila na twitteru nad tím, že francouzská televize odvysílala pohádku s hrdinkou zahalenou v šátku - přestože šlo o ruský animovaný seriál a na ruském venkově se šátky nosí běžně.

Le Penové plán na 'frexit'? Půl milionu lidí bez práce a stamiliardové ztráty

Číst článek

Ve skutečnosti se údajné šokující tvrzení objevilo na falešném účtu, se kterým pravá Le Penová nemá nic společného. Skutečný autor, přející si zůstat v anonymitě, prý chtěl takto předvést, jak snadno lze dezinformovat prostřednictvím twitteru.

Server CrossCheck má umožnit partnerům spojit úsilí při prosévání falešných informací a zveřejňovat články uvádějící skutečnosti na pravou míru, uvedla ředitelka First Draft Jenni Sargentová na tiskové konferenci.

„Považujeme za zajímavé spolupracovat s dalšími redakcemi, protože všichni děláme tuto práci ve své oblasti a jediná redakce nemůže reagovat na vše, co se děje,“ konstatoval Adrien Sénécat z deníku Le Monde.

Facebook, Google i AFP

Emmanuel Macron | Foto: Reuters

Iniciativa byla podle agentury AFP zamýšlena na dobu volební kampaně, ale v případě úspěchu by mohla pokračovat. K partnerům patří velké celostátní deníky jako Libération, Le Monde a Les Echos, jakož i regionální média, časopisy, zpravodajské weby, tisková agentura AFP či společnosti Google a Facebook.

Internetová platforma má dát dohromady úsilí asi 250 novinářů z partnerských redakcí při ověřování sporných tvrzení. Podmínkou, aby výsledek ověřování mohl být na serveru zveřejněn, je schválení přinejmenším od dvou redakcí. Google přitom poslouží k vytipování nejvyhledávanějších témat.

Na serveru CrossCheck pak má být uvedeno, zda dané tvrzení je lživé, pravdivé, nebo neověřitelné. Také by neměla scházet informace, jaké redakce se tvrzení pokoušely ověřit.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme