Letadla Jak-42 dobrou pověst nemají. Hokejisté se v nich báli

Letadla Jak-42 jsou podle odborníků zastaralá a nemají dobrou pověst. V troskách jednoho z nich dnes v Rusku zahynul celý hokejový tým Lokomotiv Jaroslavl včetně tří českých hráčů - Jana Marka, Josefa Vašíčka a Karla Rachůnka. Hokejisté se v nich často báli létat.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo typu Jak-42

Letadlo typu Jak-42 | Foto: Airways.cz

„Jak-42 je stroj už z 80. let. Je to po Jak-40 v podstatě poslední Jakovlevův pokus o dopravní letadlo. Nepatří k povedeným letadlům, poměrně dost jich spadlo. Byl to první ruský letoun s moderními motory s velkým odtokovým poměrem, a nemá dobrou reputaci,“ řekl letecký publicista Martin Velek.

S cestováním na zápasy s ruskými letadly má osobní zkušenosti hokejista Václav Nedorost. Bývalý útočník Novokuzněcku a nyní člen popradského Lva Radiožurnálu rovněž potvrdil, že příliš bezpečné nejsou.

„Ze svých zkušeností můžu říct, že jsem měl strach při každém vzletu a při každém doletu. Je to malé letadlo pro 45 lidí, nevím, v jakém je to stavu a jakými kontrolami to prochází, ale letadlo se celou cestu chvěje. Pro psychiku hráče to není nic moc. Musím říct, že jsem se opravdu bál,“ popsal Nedorost.

‚Měl jsem zpocené ruce‘

Sám Jan Marek, který dnes spolu se zbytkem hokejového týmu havárii nepřežil, řekl v rozhovoru pro Lidové noviny v roce 2009, že se létání v Rusku bojí. „Létat se totiž hodně bojím. Když jsme nedávno přistávali v Magnitogorsku a fouknul nám boční vítr, tak jsem měl pěkně zpocené ruce,“ řekl pro LN a dodal, že by raději jel na zápas do Moskvy tři dny autobusem.

Příčiny havárie, při které zahynulo nejméně 44 lidí, se vyšetřují. Experti uvádějí buď technickou závadu, nebo i možnou chybu pilota. „Tyto informace spíš svědčí o chybě pilotáže nebo navigační chybě. Pokud letadlo do něčeho vrazí, tak to ještě nemluví o tom, že by to měla být chyba stroje jako takového. Je ale opravdu hodně brzy na to, aby se vynášely nějaké konečné soudy,“ poznamenal Velek.

Prokuratura začala prověřovat také společnost Jak-Servis, která letadlo provozovala. Podle ruských médií měl certifikát technické kontroly vypršet za 3 týdny, k 1. říjnu. Stroj se používal od roku 1993. Ruský úřad pro letectví ale uvedl, že před startem letadlo prošlo kontrolou a bylo v pořádku.

Alice Kottová, Český rozhlas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme