Havárii indonéského Boeingu způsobil softwarový problém i neznalost pilota, zjistili vyšetřovatelé

Tragickou nehodu indonéského Boeingu loni v říjnu způsobila kombinace chyb na straně výrobce i aerolinek. Podle informací agentury Reuters to naznačuje dosud nezveřejněná zpráva indonéských vyšetřovatelů. Boeing 737 MAX společnosti Lion Air se zřítil před rokem krátce po startu z Jakarty do Jávského moře. Při nehodě zemřelo skoro 190 lidí. Byla to první ze dvou havárií tohoto modelu, který od letošního jara nesmí létat.

Jakarta Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadla 737 MAX, která jsou nejprodávanějším modelem Boeingu, byla po celém světě odstavena mimo provoz v březnu.

Letadla 737 MAX, která jsou nejprodávanějším modelem Boeingu, byla po celém světě odstavena mimo provoz v březnu. | Zdroj: Reuters

Zpráva indonéských vyšetřovatelů zatím ještě není oficiální – zveřejněna by měla být buď v pátek večer, nebo v sobotu. Podle informací agentury Reuters ale její závěry ukazují, že za nehodu mohla shoda celkem devíti okolností, především chyby v softwarovém nastavení kokpitu letadla, špatný výcvik pilotů a problémy s údržbou stroje.

Akcie Boeingu ztratily téměř pět procent. Komunikace naznačuje, že firma poskytla zavádějící data o 737 MAX

Číst článek

V první řadě šlo podle vyšetřovatelů o softwarový problém stabilizačního systému MCAS, který nepočítal se ztrátou kontroly nad letadlem, o čemž piloti společnosti Lion Air nevěděli. Zároveň měli další nedostatky ve výcviku, kvůli nimž nedokázali na vzniklé problémy včas zareagovat a s letadlem hned znovu přistát. Kvůli vadnému senzoru automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal stroj do střemhlavého letu a posádka nedokázala nad letadlem udržet kontrolu.

Vyšetřování odhalilo i sérii dalších pochybení. „Podle toho, co víme, přispělo k nehodě devět různých věcí. Kdyby jedna z nich nenastala, možná by k nehodě nedošlo,“ uvedl vyšetřovatel Nurcahyo Utomo.

Propad zisku

Podle vyšetřovací zprávy nese na nehodě zčásti vinu druhý pilot, který krátce před pádem stroje nedokázal v letové příručce najít, jak udržet nad letadlem kontrolu, či provést kroky, které si měl již dříve zapamatovat. Podle zprávy druhý pilot vykazoval špatné výsledky i při výcviku. Problémy byly shledány rovněž v komunikaci mezi prvním a druhým pilotem.

Americký úřad pro letectví zkontroluje letadla Boeing 737 NG kvůli hlášeným prasklinám na trupu

Číst článek

Technici společnosti Lion Air se ve zprávě dočkali kritiky, že vadný stabilizační systém podle všeho při instalaci netestovali. Firma Lion Air navíc měla zakázat další lety Boeingu 737 MAX poté, co se tento stroj potýkal s problémy při předchozích čtyřech příležitostech, včetně cesty z ostrova Bali do Jakarty den před osudným letem. Zástupci Boeingu uvedli, že v reakci na doporučení indonéských vyšetřovatelů přijme odpovídající kroky.

Nehoda dopadla na společnost Boeing i ekonomicky. Podle nedávné zprávy se firmě ve třetím čtvrtletí letošního roku výrazně snížil zisk. V meziročním srovnání se propadl o víc než 50 procent v přepočtu na 27 miliard korun. Celkový obrat se snížil asi o pětinu. Firma přiznala, že propad zisku souvisí s výpadkem modelu 737 MAX, očekává ale, že se letouny koncem letošního roku vrátí do provozu.

kah, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme