Letadlo egyptských aerolinek hlásilo před zřícením dým na palubě
Francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví BEA dnes potvrdil, že havarované letadlo společnosti EgyptAir před svým pádem vyslalo hlášení o kouři na palubě. Stejnou informaci přinesla už dříve americká stanice CNN s odvoláním na egyptské zdroje. Egyptská armáda mezi tím dál pátrá po černých skříňkách.
Airbus A320 společnosti EgyptAir s 66 lidmi na palubě se ve čtvrtek zřítil při letu z Paříže do Káhiry.
Zatím není jasné, co strmý pád letadla z výšky přes deset kilometrů způsobilo. Uvažuje se o technické závadě, chybě pilota nebo teroristickém útoku. Představitelé USA uvedli, že satelitní snímky neodhalily žádné známky exploze.
Co mohlo být příčinou havárie egyptského airbusu? Ve vysílání ČRo Plus odpovídal letecký expert a publicista Martin Salajka
Letečtí experti v pátek také začali rozvíjet spekulace založené na údajích získaných z identifikačního systému letadla ACARS, které ukazují na to, že elektronické detektory před havárií informovaly o kouři na palubě.
Systém ACARS předává prostřednictvím satelitů či radiofrekvencí z letadla na zemi krátká automatická hlášení, která se týkají nesrovnalostí, závad nebo vysazení některého ze systémů. O tom, že data z ACARS havarovaného airbusu hovoří o kouři, informovala s odvoláním na egyptské zdroje například americká televizní stanice CNN nebo odborný portál The Aviation Herald.
First images of debris from #EgyptAir flight which crashed in the Mediterranean released https://t.co/fXcCf6D8of pic.twitter.com/coVvqmBbxF
— BBC Breaking News (@BBCBreaking) 21. května 2016
Dnes zprávy oficiálně potvrdil francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví. "BEA potvrzuje, že systém ACARS vyslal krátce před ukončením datových přenosů zprávy hovořící o kouři v kabině... Nevytváříme z toho žádné závěry, jakákoli možná vysvětlení jsou pouze domněnkami," řekl mluvčí úřadu Sébastien Barthe. Podle něj však detekce kouře ukazuje na to, že v letadle hořelo.
Německý odborník Tim van Beveren reportérům ze stanice Deutsche Welle řekl, že kouř byl detekován na jedné z toalet, už o minutu později zřejmě oheň elektronické systémy letadla vyřadil z provozu.
Vyšetřování pokračuje také v Paříži, kde úřady prověřují záznamy z bezpečnostních kamer a stovky lidí, kteří mohli mít k airbusu přístup na letišti Charlese de Gaullea.
Pro objasnění příčin nehody ale bude klíčové najít černé skříňky s údaji o průběhu letu. Oblast katastrofy pročesávají od časného rána letadla a lodě celkem šesti států, které se na akci vedené Egyptem podílejí.
Egyptské námořnictvo už včera objevilo ve Středozemním moři první části letadla společnosti EgyptAir. Z moře vylovili i ostatky pasažérů a jejich osobní věci.
Egyptský prezident Abdal Fattáh Sísí kondoloval rodinám obětí krátce po nálezu prvních ostatků v moři zhruba 290 kilometrů severně od Alexandrie. Mezi cestujícími bylo 30 Egypťanů, 15 Francouzů a občané dalších deseti zemí. Žádný Čech mezi nimi nebyl.